Byråval
Discovery väljer Acne för att lansera Allsvenskan
Publicerad: 22 januari 2020, 14:30
Discovery väljer Acne som huvudbyrå för lanseringen av Allsvenskan och Superettan på Dplay.
2017 kom bomben att Discovery Networks Sweden tar över de allsvenska sändningsrättigheterna från C More efter 23 år. Mediebolaget betalar uppskattningsvis 540 miljoner kronor per år för att kunna sända Allsvenskan och Superettan under perioden 2020-2025.
I veckan lanserades kampanjen som slår mynt av att matcherna går på Dplay. ”Allsvenskans nya hemmaplan” går upp över hela landet och är gjord av Acne i samarbete med Discovery och Bond Street. Carl Waldenor, director marketing & d2c på Discovery, är huvudansvarig för kampanjen och säger i en kommentar:
– Vår vision är att under 2020 ta Allsvenskan och Superettan närmare supportrarna, bl.a. genom distributionen på Dplay, hur vi lägger upp vår produktion och hur vi väljer att paketera och prissätta. Att komma närmare fotbollen är därför ledstjärnan i den här kampanjen, och den känsla vi vill förmedla i alla våra annonser
Kampanjen har en bred mediemix, bland annat i tv, radio, utomhus, print, display och online video. I kampanjens radiospot hörs Erik ”Jerka” Johansson som är känd för Discoverys tittare bland annat genom ”Alla mot Alla” och ”Helt Perfekt”.
– Vi är otroligt glada och stolta att vi tillsammans med Discovery och Dplay fått uppdraget att under året kommunicera Sveriges mest folkkära rättighet - Allsvenskan och Superettan. Vår uppgift blir att utveckla ett kommunikationskoncept som sträcker sig över hela säsongen och aktiverar kunderna och fansen på nya sätt som tar dem närmare upplevelsen, säger Ori Mace, vd på Acne i en kommentar.
Arbetsgrupp
Discovery Networks Sweden:
Carl Waldenor, Director Marketing & D2C
Calle Östlund, Creative Director
Charlotte Rosen, Project Manager
Alexandra Braniff Callius, Marketing Media Specialist
ACNE:
Johan Bello, Creative Director
Andreas Hallgren, Projektledare
Olle Lindgren, Exekutiv producent
Fredrik Preisler, Senior Kreatör
Ante Stenberg, Senior Art Director
Emma Kirsch, Art Director
Nina Wenström, Praktikant
Niclas Norström, Senior Planner
Kristina Båth, Planner
Bond Street Film:
Catinka de Flon, Kundansvarig
Johan Hammarberg, Creative Director
Charlotte Lefévre, Projektledare
Gustaf Björlin, Redigering
Andreas Berglund och Martin Edlund, Motion Designer