tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Discovery väljer Acne för att lansera Allsvenskan

Publicerad: 22 januari 2020, 14:30

Discovery väljer Acne som huvudbyrå för lanseringen av Allsvenskan och Superettan på Dplay.

Ämnen i artikeln:

AcneDiscovery Networks Sweden

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


2017 kom bomben att Discovery Networks Sweden tar över de allsvenska sändningsrättigheterna från C More efter 23 år. Mediebolaget betalar uppskattningsvis 540 miljoner kronor per år för att kunna sända Allsvenskan och Superettan under perioden 2020-2025.

I veckan lanserades kampanjen som slår mynt av att matcherna går på Dplay. ”Allsvenskans nya hemmaplan” går upp över hela landet och är gjord av Acne i samarbete med Discovery och Bond Street. Carl Waldenor, director marketing & d2c på Discovery, är huvudansvarig för kampanjen och säger i en kommentar:

– Vår vision är att under 2020 ta Allsvenskan och Superettan närmare supportrarna, bl.a. genom distributionen på Dplay, hur vi lägger upp vår produktion och hur vi väljer att paketera och prissätta. Att komma närmare fotbollen är därför ledstjärnan i den här kampanjen, och den känsla vi vill förmedla i alla våra annonser

Kampanjen har en bred mediemix, bland annat i tv, radio, utomhus, print, display och online video. I kampanjens radiospot hörs  Erik ”Jerka” Johansson som är känd för Discoverys tittare bland annat genom ”Alla mot Alla”  och ”Helt Perfekt”.

– Vi är otroligt glada och stolta att vi tillsammans med Discovery och Dplay fått uppdraget att under året kommunicera Sveriges mest folkkära rättighet - Allsvenskan och Superettan. Vår uppgift blir att utveckla ett kommunikationskoncept som sträcker sig över hela säsongen och aktiverar kunderna och fansen på nya sätt som tar dem närmare upplevelsen, säger Ori Mace, vd på Acne i en kommentar.

Arbetsgrupp

Discovery Networks Sweden:

Carl Waldenor, Director Marketing & D2C

Calle Östlund, Creative Director

Charlotte Rosen, Project Manager

Alexandra Braniff Callius, Marketing Media Specialist


ACNE:

Johan Bello, Creative Director

Andreas Hallgren, Projektledare 

Olle Lindgren, Exekutiv producent

Fredrik Preisler, Senior Kreatör

Ante Stenberg, Senior Art Director

Emma Kirsch, Art Director

Nina Wenström, Praktikant

Niclas Norström, Senior Planner

Kristina Båth, Planner


Bond Street Film:

Catinka de Flon, Kundansvarig

Johan Hammarberg, Creative Director

Charlotte Lefévre, Projektledare

Gustaf Björlin, Redigering

Andreas Berglund och Martin Edlund, Motion Designer

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev