Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Doberman blir Unilevers globala innovationspartner

Publicerad: 11 Februari 2020, 09:35

Daniela Olivero från Unilever och Elin Ankerblad på Doberman.

Svenska design- och innovationsbyrån Doberman får in ytterligare jätteuppdrag.


Ämnen i artikeln:

DobermanUnilever

Med ett erbjudande i gränslandet mellan design och innovation jobbar svenska Doberman med några av världens största varumärken, däribland Google, Ikea och IBM.

Nu får byrån in ytterligare en storkund – FMCG-jätten Unilever. Byrån har blivit vald till Unilevers globala innovationspartner med mål att utveckla mer hållbara produkter. Unilever äger och kontrollerar varumärken som Axe, Dove, Pepsodent och Via.

– Vårt syfte är att göra hållbar livsstil till en del av allas vardag och vi måste därför kontinuerligt återuppfinna våra produkter och kundupplevelser. För att göra det har vi valt Doberman som partner pågrund av deras sällsynta mix av design i världsklass och ett kollaborativt angreppsätt till innovation, säger Daniela Olivero, global marketing director, H3 Innovation.

Det första steget är ett uppdrag som syftar till att utveckla nya erbjudanden inom tvättsegmentet.

– Vi är så klart oerhört stolta och ödmjuka inför det stora förtroende vi fått! Unilevers räckvidd och ambition inom hållbarhet möjliggör förändring av monumentala proportioner i en global skala som är få förunnat, säger Elin Ankerblad, business director på Doberman.

Precis som konkurrenten Procter & Gamble har Unilever de senaste åren dragit tillbaka på sina byråsamarbeten. 2017 aviserade de att de brutit med hälften av sina kreativa byråer och 40 procent av sina konsultbyråer.

Blir det här er största globala kund sett till arvode?

– Vi räknar med att det blir en av våra betydande kunder framöver på global nivå, skriver Elin Ankerblad i ett mejl till Resumé.

Fick ni uppdraget genom en pitch eller blev ni handplockade?

– De hade hört talas om oss, och kontaktade oss med en specifik fråga inom innovation. De bjöd in oss till en upphandling, där de sedan valde att gå vidare med oss.

Doberman/ekonomi

Oms: 83,4 mkr (82,6 mkr)

Byråintäkt: 74,2 mkr (75,8 mkr)

Rörelseresultat: 240 161 tkr (6,2 mkr)

Rörelsemarginal: 0 % (8 %)

Anställda: 66 (62)

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

DobermanUnilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.