Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Drama Queen ska utveckla Sjö & Havs varumärke och produkter – här är första kampanjen

Publicerad: 2 Oktober 2020, 11:57

I september har kommunikationsbyrån Drama Queen inlett ett samarbete med Sjö&Hav Outdoor Care som för att både innefattar att ta fram och genomföra idéer som både bygger varumärket men också vara med i produktutvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Drama Queen

Först ut blir kommunikationen för Sjö&Havs produkter mot mygg och fästingar. Produkterna säljs via apotek, friluftsbutiker samt via Sjö&Havs e-handelssida. Den kommunikativa idéen bygger på känslan av utsatthet inför alla insekter som man möts av ute i naturen och den trygghet som Sjö&Havs medel ger dig.

– Vi sökte en tydlig -men enkel idé som fungerar i många olika kanaler.”, säger John Lagerqvist, creative director på Drama Queen i en kommentar.

Sjö&Hav började sälja sina saltvattenbaserade tvålprodukter 2004. Sedan dess har varumärket breddat sortimentet med flera miljöanpassade produkter, tillverkade i Sverige.

– Vi vill skapa en känslomässig och trygg relation till vårt myggmedel – och en motpol till trist prat om funktion och effekt. Det tycker jag att vi har lyckas med nu, med hjälp av ett, för kategorin oväntat kreativt och snyggt grepp. Det är vår första riktiga satsning på marknadsföring direkt mot konsument och DQs idé var för bra att inte genomföra, säger Åsa Plahn, creaive direcor och produktutvecklare på Sjö&Hav. 

Kreatör - Martin Öberg, Business Director - Morten Haargaard, Sjö & Hav - Åsa Plahn & Producer - Ulrika Orrby



Sedan Family Business köptes av finska Satumaa och bytte namn till Drama Queen har byrån haft svårt att visa lönsamhet. Under 2019 minskade förlusten till -2,9 miljoner kronpr (-7 mkr). Omsättningen förbättrades rejält till 35,7 (19,8 mkr) miljoner kronor.

Under 2020 har Drama Queen påbörjat omställningsprocess med danske Morten Haargaard som ny byråchef för att jobba än mer agilt och kreativt i vår produkt.

– För oss är både samarbetet med Sjö&Hav samt genomförande av denna första ide ett kvitto på att vi är på väg mot en plats som är intressant och som kunderna efterfrågar. Förutom uttrycket som syns i huvudfilmen, gjordes 5 andra content och produktfilmer samt stilbilder och design på två veckor, från idé till färdigt material, säger han och fortsätter:

– Med nya kunder såsom Mindler, Sjö&Hav, Babas och andra, ännu inte offentliggjorda, har vi nu en grund att förfina vårt arbetssätt och komplettera med ytterligare kompetens, säger Morten Haargaard, Business Director på Drama Queen i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Drama Queen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.