Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Duon lämnar Salibas byrå för att starta eget

Publicerad: 10 november 2016, 14:51

Caroline Lidman och Maria Fabricius blir kompanjoner.

Caroline Lidman och Maria Fabricius fann varandra hos Mindmakers PR. Nu startar de byrån Number10 ihop. Namnet? Det kommer från Zlatan Ibrahimovic och andra fotbolls-ess.


Ämnen i artikeln:

Number10Maria FabriciusPR-ByråerMindmakers PRCaroline Lidman

För nästan exakt ett år sedan rekryterade Mindmakers, med Christina Saliba i spetsen, Caroline Lidman från Springtime. Hon hade då även hunnit med att skriva böckerna "Mediakåt" och "Fit & Framgångsrik".

Hos Mindmakers blev hon ansvarig för byråns erbjudande inom marknads-pr och arbetade nära tillsammans med den kreativa chefen Maria Fabricius. Hon, som för fyra år sedan utsågs till "Årets rookie" på Spinngalan framför just Caroline Lidman, blev en nära vän.

Nu har de bestämt sig för att slå sina påsar ihop med den nya byrån Number10.
– Vi klickade direkt. Och vi är båda personer som drömt om att göra något eget och utmana kommunikationsbranschen på vårt sätt, säger Caroline Lidman som blir vd.

Namnet är hämtat från fotbollsvärlden där den största stjärnan brukar bära just nummer tio. En förebild är Zlatan Ibrahimovic som hade det numret i landslaget.
– Zlatan är en grym spelare, och namnet är hämtat från sportvärlden där nummer tio symboliserar den mest eftertraktade siffran som bärs av de bästa spelarna. Men självklart har det också att göra med att både jag och Maria är både tävlingsinriktade och målmedvetna.

Number10 ingår i det nybildade kommunikationsnätverket Mason Bower Group där även Graviz och Crosby ingår. De äger en minoritetspost medan Lidman och Fabricius äger majoriteten av aktierna i byrån.
– Vi vill vi teama upp med bra personer som kan göra bra saker. Om vi ska kunna erbjuda exempelvis en webb-tv-serie eller podcast är det bra att kunna ha den kompetensen på plats från start. De kände samtidigt ett ökat behov av PR. Vi delade samma syn på kommunikation och samarbetet känns väldigt rätt, säger Caroline Lidman.

Hon vill inte uppge om och i så fall vilka uppdragsgivare som byrån har från start.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.