söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Efter speeddejting: Cloetta väljer Food & Friends och TBWA

Publicerad: 10 januari 2023, 13:45

Food & Friends med Cloetta

Efter en byråpitch med speeddejting inleder Cloetta nya byråsamarbeten med Food & Friends för varumärkena Kexchoklad och Polly samt med TBWA för Ahlgrens bilar, Gott & Blandat, Malaco och Juleskum.

Ämnen i artikeln:

ByråvalNyheterCloettaFood & FriendsTBWA

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Under hösten genomförde Cloetta en byråpitch för den svenska marknaden, där tolv olika kreativa byråer bjöds in till speeddejting. Varje byrå fick träffa ledningsgruppen för marketing och presentera sig själva och sina styrkor under tjugo minuter. Under presentationer var det även fokus på byråernas arbetsmodeller samt hur samarbetet med kunden ska fungera på bästa sätt.

Efter speeddejting gick fyra byråer vidare till en fördjupad pitch där de fick arbeta med ett case för Kexchoklad under tre veckor. Kriterierna för att lyckas med caset var primärt hur byråerna formade koncept baserat på insikter samt hur de anpassades för synlighet i olika kanaler, snarare än att en enskild kreativ idé bedömdes. Även god affärsförståelse och hur man långsiktigt förvaltar historiska varumärken med inarbetade värden, vägde tungt i bedömningen.

– Vi är mycket nöjda med att ha valt ett upplägg med speeddejting då det har möjliggjort möten med fler potentiella byråer än vid en traditionell pitch. I kombination med den fördjupade delen upplever vi oss ha hittat en bra väg för att hitta långsiktiga strategiska partners till våra varumärken. Vi har lagt stor vikt vid förståelsen för vår affär, konsumentresan samt att byråns arbetssätt matchar vårt, säger Helena Wallentin, marknadsdirektör på Cloetta.

– Det har även varit viktigt att hitta byråer som har högt i tak under den kreativa processen och som inte är främmande för att ha en löpande dialog med såväl oss som våra andra samarbetspartners. Vi tror på att bäst resultat uppnås när man arbetar tillsammans och ”teamplay” är ett av Cloettas fyra värdeord, fortsätter Helena Wallentin.

För chokladportföljen och varumärkena Kexchoklad och Polly föll valet på Food & Friends.

– Det känns väldigt bra att inleda ett samarbete med teamet på Food & Friends. De har visat en god strategisk höjd och god förståelse för varumärkena och deras målgrupper. Dessutom har Food & Friends demonstrerat att de kan kommunicera god smak och njutning på ett visuellt sätt, vilket lämpar sig bra för chokladkategorin. Nu ser vi fram emot att starta upp arbetet med ny kommunikation tillsammans, säger Marie Schelin, marknadschef för choklad och nötter på Cloetta.

– Det är omöjligt att beskriva hur glada vi är att få välkomna Cloetta med varumärkena Kexchoklad och Polly till oss på Food & Friends. Vi har haft ett fantastiskt team som har varit involverade i pitchen och det har länge varit en milstolpe att komplettera vår kundportfölj med ett choklad-varumärke. Att det blev just Cloetta känns som en dröm.  Vi ser fram emot många år ihop med deras älskade varumärken, otroliga produkter och rutinerade marknadsförare, säger Pontus Dahlström, vd på Food & Friends.

– Kexchoklad är närmast ikoniskt i Sverige och det ska vi ta vara på. Vårt team som består av allt från före detta kockar till vinexperter har dekonstruerat det som gör Kexchoklad bra. Det handlar om allt från textur och smak till hur produkten låter och upplevs. För oss är det viktigt att kommunikationen ska smaka och kännas. I den nya plattformen ska vi ta vara på allt detta samtidigt som vi hänger med i tiden, säger Fredrik Lundberg, creative cirector på Food & Friends.

TBWA med Cloetta.

För godisportföljen och varumärkena Ahlgrens bilar, Gott & Blandat, Malaco och Juleskum valde Cloetta TBWA.

– TBWA har visat på en mycket god strategisk och kreativ höjd som motsvarar behovet för godisvarumärkena. TBWA kan också arbeta med humor som ett verktyg för att addera värde och relevans till varumärkena. Det tycker vi passar bra ihop med godisportföljen. Vi upplever oss ha en samsyn i vad som är viktigt när det kommer till att utveckla framgångsrik kommunikation, säger Karolina Bjurehag, marknadschef för godis och pastiller på Cloetta.

– Vi är så klart superglada för förtroendet. Godis är kul och gott och vi stormtrivs ihop med gänget på Cloetta. Det här kommer bli hur bra som helst, säger Jörn Arnell, projektledare på TBWA

Arbetsgrupp

Cloetta

Helena Wallentin, Marketing director

Marie Schelin, Marketing manager

Karolina Bjurehag, Marketing manager

Charlotte Hansson, Brand manager

Sofia Nordenhem, Brand manager

Paulina Åberg, Brand manager

Clara Salomon, Brand manager

Anna Aunér, Trade & Brand activation manager

Mikael Blomqwist, Digital & communications manager

 

Food & Friends

Pontus Dahlström, CEO / Client director

Fredrik Lundberg, Creative director

Lovisa Swärdh, Art director

Emil Vasseur, Copywriter

Johanna Ridemar, operativ projektledare

Anna Alvling, pr-konsult

 

TBWA

Jörn Arnell, Projektledare

Kalle Widgren, Strateg

Jonna Liljendahl, Produktionsledare

Elina Reinerstam, Head of Planning

Alexander Fredlund, Creative Director

Hanna Lundberg, Art Director

Kalle Håkansson, Copywriter

Beata Lindholm, Head of Social

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev