Byråval
Efter tuffa tiden – Readly satsar på nytt koncept och ny byrå
Publicerad: 6 maj 2022, 09:04
Magasinsappen Readly har tampats med stora förluster och sparpaket. Nu presenterar de en ny byråpartner och ett nytt koncept som ska hjälpa till att vända skutan.
Svenska magasins- och tidskriftappen Readly har några tuffa år bakom sig. 2020 börsnoterades bolaget men därefter har värderingen sjunkit som en sten. Förra året gjorde man en rörelseförlust på 200 miljoner kronor, i januari lämnade vd:n och i mars presenterades ett sparpaket där var femte anställd fick lämna bolaget. Ett av de huvudsakliga problemen är att det kostar för mycket pengar för Readly att få in nya kunder.
Nu presenterar de ett nytt koncept som ska hjälpa till att vända skutan. Bakom konceptet står tyska Fischerappelt Group som ska ansvara för alltifrån pr- till varumärkesfrågor och kreativitet. Tidigare har Readlys inhouse-avdelning i samarbete med Emakina stått för reklamidé och produktion.
– Vi är mycket glada över att nu arbeta med Fischerappelt inom två strategiskt mycket relevanta områden, både inom kommunikation och i vidareutvecklingen av våra kreativa koncept. Beslutet att göra detta är baserat på de tre mål vi eftersträvar: etablera vår produktkategori, stärka vårt varumärke och driva tillväxt. Med fischerAppelt vill vi kombinera erfarenhet, testa nya tillvägagångssätt och positionera Readly holistiskt på våra marknader. Vi har mycket planerat och ser fram emot att jobba tillsammans, säger Marie-Sophie von Bibra, marketing director på Readly.
Readly finns etablerade på en mängd marknader men den nya kampanjen fokuserar på Tyskland, Storbritannien och Sverige. Tanken är att det ska visa på den bredd av titlar som finns i Readly-appen.
– Kampanjtemat är ”pairs - complements and contrasts”, eftersom vi vet att våra prenumeranter tycker om att ha läsa dagstidningar på morgonen och få matinspiration på kvällen, utforska politiska debatter på vardagar och kändisnyheter på helgerna. Våra användare läser allt och uppger i våra undersökningar att de blir mer informerade, nyfikna och avslappnade av det. Den här kampanjen visar verkligen värdet av Readly samtidigt som den lyfter det fantastiska arbetet som förlag gör över hela världen, fortsätter Marie-Sophie von Bibra.
Arbetsgrupp
In-house Readly: Cecilia von Krusenstierna, Chief Growth Officer
Jamie White, Head of Marketing
Fredrik Burman, Projektledare
Koncept och strategi: fischerAppelt Group
Produktion och utförande: fischerAppelt Group
Projektledare kund: Fabian Freiwald & Anna-Lena Schäfer
AD: Stefanie Vogl
Copywriter: Yessica Yeti