Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Elgiganten väljer DDB

Publicerad: 30 Juni 2016, 12:57

Pål Vedal, Elkjöp, Marketing & CRM Director, Fredrik Simonsson, DDB, Creative Director, Jacob Sandström DDB, Managing Partner, Tove Langseth, DDB, Creative Director, Olle Langseth, DDB, Creative Director, Eddie Hernandez, Elkjöp, Nordic Marketing Manager, Sofia Björkman, DDB, Strategichef.

Elgiganten har genomfört en nordisk pitch. Nu har valet landat på DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDDBDDB StockholmPitchElgiganten

Elgiganten är en av Sveriges största annonsörer, men har knappast rosat marknaden med sin reklam, som i huvudsak har bestått av DR-utskick och filmer som "Cykel på köpet" med Dogge Doggelito.

Nu ska det dock bli ändring på det. Norska Elkjöp-koncernen har nämligen genomfört en omfattade byråpitch i Norden med hjälp av Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare Max Aperia. Valet har landat på DDB.
– I en tid av allt större reklamtrötthet måste vi som marknadsledare inom en av de reklamintesivaste branscherna se över vårt sätt att kommunicera med våra kunder. I grunden handlar det om att få kunderna att gilla vår kommunikation eftersom det idag krävs för att vara effektiv, säger Eddie Hernandez, nordisk marknadschef på Elkjöp, i en kommentar.

Han tillägger:
– Här känner vi att vi hittat helt rätt partner i DDB.

Uppdraget omfattar butikskedjorna Elgiganten, Elkjöp och Gigantti. DDB Stockholm axlar huvudansvaret för kommunikationen med stöd från de övriga nordiska byråerna i nät
– Detta är en marknad där det händer otroligt mycket och Elkjöp är inne på en mycket spännande resa som vi är jätteglada att få förtroende att bidra till, kommenterar DDB:s creative director Tove Langseth.

Initialt kommer byrån att analysera marknaden och målgrupperna för att sedan lägga fram en strategi för den framtida kommunikationen.
– Dagens elektronikkunder blir allt mer kunniga och pålästa om såväl produkter som priser och det påverkar hur man effektivt kommunicerar med dem, menar byråns strategichef Sofia Björkman.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.