Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Fackförbundet Handels väljer Ruth

Publicerad: 2 december 2020, 09:05

Efter en upphandling väljer fackförbundet Handels reklambyrån Ruth som ny strategisk och kreativ partner. Arbetet är redan i full gång, och det första resultatet av samarbetet blir synliga efter årsskiftet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetRuth

Fackföreningarna i olika branscher har upplevt en stor tillväxt av medlemmar under coronapandemin. Frågorna till medlemsservice har också ökat lavinartat.

– Precis som för de allra flesta har pandemin förstås fått stora konsekvenser för medlemmarna i Handels. Vi har fokuserat på att vara ett stöd kring den oro som många bär på just nu, säger Annica Otter, kommunikationschef på Handels i en kommentar.

Uppdraget för Ruth blir att hjälpa till med att göra Handels ännu mer relevant för framtidens Handelsanställda.

Annika Carstedt, vd och strateg på byrån, ser fram emot samarbetet:

– Det är en viktig och spännande uppgift att få var med och skapa en hållbar och framtidssäkrad berättelse om facket för Sveriges alla handelsanställda just nu i dessa minst sagt turbulenta tider, säger Annika Carstedt.

Ruth har tidigare arbetat med flera andra fackförbund, bland annat Vårdförbundet och Kommunal. Något som inte var oviktigt i valet av byrå:

– Ruth visade en stor förståelse och ödmjukhet inför våra minst sagt komplexa utmaningar. Samtidigt har de visat att de kan utmana oss och vågar tänka djärvt och nytt. Den kombinationen gjorde att valet var ganska lätt i slutändan, säger Annica Otter.

Även Ruth har påverkats av pandemin, och tvingades säga upp hälften av alla anställda innan sommaren. Samtidigt gjorde byrån sitt ekonomiskt bästa år någonsin 2019 och ser att de förändringar man gjorde, där bland annat produktionsdelen lades ner, har börjat visa sig i siffrorna.

– Flera av våra kunder drog ner på sina marknadsinvesteringar i samband med coronan, det påverkade förstås oss. Samtidigt har vi använt den här tiden till att utveckla och spetsa till vårt erbjudande, med ännu mer fokus på våra strategiska och kreativa tjänster för marknadsavdelningar och inhousebyråer. Att vi fortsätter attrahera och vinna nya kunder känns som ett fint kvitto på att det vi gör är meningsfullt och värdefullt, avslutar Annika Carstedt i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetRuth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.