Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Familjen får kreativt ansvar för Arbetsförmedlingen

Publicerad: 13 juli 2021, 07:46

Foto: Simon Rehnström / SvD / TT

Efter att Volt tagit hem upphandlingen av strategiska kommunikationstjänster får Familjen nu ansvar för myndighetens kreativa kommunikation.


Ämnen i artikeln:

FamiljenArbetsförmedlingen

Familjen vinner Arbetsförmedlingens upphandling av kreativa kommunikationstjänster, det framgår av ett pressmeddelande. Upphandlingen innefattar kreativ kommunikation mot arbetssökande, arbetsgivare och leverantörer med hopp om att få fler att söka sig till så kallade framtidsyrken.

– Vi ser fram emot utmaningen som det innebär att få jobba med Arbetsförmedlingens frågor kommande år, säger Frida Vinblad von Walter, kundansvarig på Familjen. Och givetvis även till att bidra till det samhällsviktiga arbete de gör för att stärka Sveriges arbetsmarknad. Jobb har försvunnit och kommer försvinna, och vi vet att många nu behöver byta bana och välja jobb inom en helt annan bransch.

De första kampanjerna kommer att lanseras under hösten. Familjen jobbar sedan tidigare med en mängd offentliga uppdrag, däribland Region Stockholm, Patent- och registreringsverket, SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) och Rekryteringsmyndigheten.

Tidigare i somras stod det klart att Volt vunnit Arbetsförmedlingens upphandling av strategiska kommunikationstjänster där fokus ligger på varumärkesfrågor.

– Arbetsmarknaden är på många sätt i ett utsatt läge och Arbetsförmedlingens insatser är viktiga för att få Sverige att fortsätta framåt. Det ställer höga krav på vår förmåga att skapa sammanhang, tydlighet och riktning med vår kommunikation. Vi ser fram emot samarbetet med Familjen i detta, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör för Arbetsförmedlingen.

Framtiden för Arbetsförmedlingen är en av de större punkterna i det nu dödförklarade januariavtalet. Efter regeringskrisen hänger dock en mängd frågor i luften och exakt hur reformen kommer att se ut är fortfarande oklart. Enligt januariavtalet ska privata aktörer ta över en stor del av myndighetens befintliga uppdrag, främst inom jobbförmedling och matchning, medan Arbetsförmedlingen ska jobba med kontroll av sökande och företag, analys och arbetsmarknadspolitiska bedömningar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FamiljenArbetsförmedlingen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.