Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Fler byråledare kritiska till prisdumpningen i upphandlingar: ”Kan börja prata om Förlustträsket”

Publicerad: 18 November 2020, 14:01

Malin Wikerberg, vd Garbergs Malmö

Även Malin Wikerberg vd för Garbergs Malmö och medlem i Komms styrelse kritiserar villkoren i Försvarsmaktens pitch. Samtidigt välkomnar Forsman & Bodenfors, som tackade nej till upphandlingen, en diskussion om prissättningen i offentliga upphandlingar.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenNord DDB

I måndags avslöjade Resumé att de låga anbuden i Försvarsmaktens upphandling av reklambyrå har väckt starka reaktioner. Nord DDB kammade hem upphandlingen med ett timpris på 585 kr, men samtliga anbudsgivare lade sig på en nivå som knappt var affärsmässig.

Inte så konstigt kanske. Marknadschefen Johan Landeströms kommentar till Resumé kring den avslutade upphandlingen vittnar om vad som hade betydelse för Försvarsmakten.

– Nord DDB visade att de väldigt gärna ville ha det här uppdraget genom att vara väldigt konkurrenskraftiga när det kommer till pris.

Efter upphandlingen tappar Volt Försvarsmakten som under fyra år har varit en nyckelkund. Byråns vd Henrik Stampe är kritisk till prisdumpningen vid offentliga upphandlingar och varnar för att det kan få stora konsekvenser på längre sikt.

– Jag bedömer att prisfokuset är väldigt tydligt i offentliga upphandlingar. Det ser helt annorlunda ut på andra delar av marknaden och när branschen brottas med lönsamhetsproblem riskerar det här att bidra till en kräftgång. Prissättning sätter press på lönsamheten och löneutvecklingen, sade Volts vd till Resumé i går.

Garbergs Malmö var inte en av de deltagande byråerna. Byråns vd Malin Wikerberg sitter i Komms styrelse och affärskommitté. Hon är därmed involverad i arbetet med att sätta de nya pitchrekommendationerna. Bland annat syftar uppdateringen till att sätta en tydligare standard med målet att varje upphandling görs på ett och samma sätt. Hon reagerar starkt över Försvarsmaktens pitch:

– Jag har inte varit delaktig och satt mig in i villkoren. Men att pris ska vara så pass avgörande som det framstår nu när resultatet av upphandlingen offentliggjorts känns fel. Meningen med en upphandling är att köparen ska kunna få in anbud från olika aktörer och komma fram till en prisvärd lösning. Olika parametrar ska vägas mot varandra.

Malin Wikerberg bedömer att prisdumpning blivit allt vanligare under de senaste åren med följande diskussioner om byrån kan räkna hem lågt satta timpriser när de väl fått in kunden. En logik som Garbergs Malmös vd inte köper:

– Det blir helt fel. Lagen om offentlig upphandling finns ju för att skattepengarna ska användas på rätt sätt. Och rätt sätt är inte alltid det billigaste. Det säger sig självt.

LÄS MER: Försvarsmaktens jätteupphandling klar – Nord DDB dumpade priset och vann

LÄS MER: Kraftfulla reaktioner mot Försvarsmaktens prisdumpning: ”Nord DDB urholkar branschens trovärdighet” 

 Hon anser att branschen behöver ett tydligare regelverk något som de Komm hoppas att deras arbete, som pågått under tre års tid, kommer att resultera i. 

– Speciellt i coronatider är det stor press och att då kunna räkna med två års säkra inkomster gör att jag upplever att byråer agerar desperat. Vilket är förståeligt ur ett perspektiv. Men för att räkna hem det hela innebär det många juniora tjänster som inte kostar så mycket, i värsta fall praktikanter. Är det verkligen en ansvarsfull upphandling?

Hur bedömer ni att den här typen av offentliga upphandlingar påverkar branschen på sikt?
 – Ni har satt titeln Gratisträsket, fortsätter det så här kan vi börja prata om Förlustträsket.

Vad ser du för lösningar framåt, vad kan byråerna göra? 
– Vi kan inte bilda karteller, det är emot lagen. Men vi kan gå ihop som bransch.

– Och det finns ljuspunkter. I förra veckan var vi med i en upphandling där köparen redan hade prissatt de olika kompetenserna som de ville köpa. Vi som deltog i upphandlingen behövde på det viset inte prisa ut oss mot varandra utan utvärderades på andra parametrar. Proffsigt tycker jag.

Resumé rapporterade i början av oktober om hur villkoren och prisnivån fick Forsman & Bodenfors att hoppa av upphandlingen. I en skriftlig kommentar till pitchen skriver byrån: 

”Pris är en viktig parameter i alla upphandlingar, där tycker vi nog inte att vi märkt någon generell dramatisk förändring. Men vi har länge haft kunder i den offentliga sektorn och vet att det går att prioritera fler parametrar än pris i offentliga upphandlingar. I grund och botten handlar det om hur kunder värderar den här typen av kvalificerade tjänster, och det är en diskussion vi välkomnar.

Just med Försvarsmakten bedömde vi att priserna skulle hamna på en nivå där vi skulle få svårt att få lönsamhet, så vi valde att avstå.”

Resumé har sökt flera av de andra byråerna som deltog i Försvarsmaktens upphandling. Sedan tidigare uttalar sig Ehrenstråhle, Bloomy Ideas och Volt här

Resumé har sökt Nord DDB:s vd Andreas Dahlqvist som inte vill kommentera upphandlingen, innan dess att överklagansperioden är över. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.