Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Folksam väljer bort traditionell reklambyrå – plockar in Gustav Egerstedt och Johan Holmström

Publicerad: 19 November 2019, 08:30

Tidigare i år gick Folksam och Åkestam Holst skilda vägar efter nio års. Nu har försäkringsbolaget efter en pitch valt en ny typ av samarbetsform där välmeriterade kreatörer ska leda vägen på frilansbasis.


Ämnen i artikeln:

Gustav EgerstedtFolksamJohan Holmström

Folksam har gjort en varumärkesresa under 2010-talet som resulterat i att 1,2 miljoner fler svenskar kan tänka sig att välja Folksam och bolaget försäkrar vartannat hushåll i Sverige.
Nu strävar bolaget efter att stärka kännedomen för erbjudandet långsiktigt sparande.

– Vi satsar nu på att göra det kanske svåraste som finns, att hålla i och förstärka oss ytterligare i den hårdnande konkurrensen inom försäkringsbranschen. Det är en mycket spännande utmaning, säger Lena Strand, Marknadschef Folksam i en kommentar.

Nu värvar Folksam copywritern Johan Holmström som efter nio år på Forsman & Bodenfors, där han var senior partner, gjort ett mellanspel som frilans där han kombinerat marknadsföringsuppdrag med att skriva på en tv-serie för FLX som nu har spelats in. De senaste fyra åren har han också varit nominerad till priset Guldskrift tre gånger och har utöver detta vunnit flera guldägg.

Gustav Egerstedt är art director med bakgrund på Saatchi & Saatchi och King, de senaste sju åren som kreativ chef på Saatchi & Saatchi. Efter att Publicis implementerade sin byråmodell ”Power of one” lämnade han byrån under våren för att jobba i egen regi som kreatör och regissör, där han nu är representerad av produktionsbolaget Film de Liberté. Gustav Egerstedt har vunnit fem guldägg och är aktuell med kortfilmen ”Skyll er själva om ingen kommer”.

– Vi är väldigt glada för att Folksam nu tar steget och börjar köpa in kreativitet på ett nytt, modernare sätt. Folksam har koll på sin strategi och har en stark inhouseverksamhet så det passar dem perfekt. Vi bidrar med idéer och utifrån-perspektiv, resten fixar de själva, säger duon i en kommentar.

Folksam väljer två frilansande toppkreatörer i stället för en traditionell reklambyrå i en tid där branschen lägger ökade resurser på att bygga.

– Vi är helt övertygade om att Johan och Gustav kommer att förstärka och utveckla våra egna kreatörer och övriga kompetenser på marknadsavdelningen. Det kommer att resultera i att vi får ett kommunikationskoncept och ett nytt sätt att arbeta som ytterligare kommer förstärka vår kommunikation på alla nivåer. Ett plus ett blir mer än tre, säger Lena Strand i en kommentar.

Upphandlingen har genomförts av ett tight team inom Folksam som förutom Lena Strand bestått av Martin Agebrandt, chef för varumärkesteamet inom Folksams marknadsavdelning och Anette Spångberg, inköpare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.