Byråval
Forsman & Bodenfors vinner global pitch för lyxhotellkedja
Publicerad: 19 januari 2023, 14:04
Foto: georgeclerk
Lyxhotellkedjan Mandarin Oriental väljer Forsman & Bodenfors som huvudbyrå efter att ha samlat varumärke, social design, prestationsmarknadsföring och medietjänster inom Stagwell-gruppen, som Forsman & Bodenfors är en del av. Mediebyråpartner blir Assembly.
Hotellkedjan har tidigare jobbat med London Advertising, ett samarbete som inleddes 2009. Innan dess var M&C Saatchi en viktig byråpartner, som pland annat skapade hotellets kanske kändaste kampanj - ”I'm a fan”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Mandarin Orientals kommersiella chef, Joanna Flint, säger till Campaign att valet ska ses mer som en evolution än en revolution. Man kommer fortsatt ha en relation med London Advertising.
– Vi vill bli mer konsekventa, sammanhållna och skalbara när vi positionerar oss, och kommer därför titta på varumärkets alla element, säger hon.
Hon menar att Forsman & Bodenfors redan i början utmanade företagets tankesätt och imponerade genom sin ”sömlösa integration” med Assembly, mediebyrån.
Toby Southgate, global vd för Forsman & Bodenfors, säger till Campaign:
– Mandarin Oriental har en djärv och inspirerande vision för framtiden. Vi har varit entusiasmerade från start och vill verkligen visa, varje steg av resan, att vi är rätt partner för företaget.
På frågan om kontot utgår från Forsman & Bodenfors i Sverige säger Toby Southgate till Resumé att:
– Det är ett globalt engagemang – ”agency of record” – och vi har redan involverat människor från det globala Forsman & Bodenfors-kollektivet. Men pitchen kom från Sverige, och relationen kommer att göra det också, med starkt bidrag från våra APAC- och Nordamerika-team.