Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Försvarsmakten i byråupphandling

Publicerad: 3 november 2015, 10:11

Försvaret intervjuade live i en kampanj i våras.

DDB Stockholm riskerar att tappa Försvarsmakten när myndigheten nu går ut i byråpitch för extern och intern kommunikation.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmUpphandlingFörsvarsmakten

Försvarsmakten och Försvarets materialverk (FMV) söker nu "en fullserviceleverantör för sitt omfattande och komplexa behov av tjänster inom kommunikationsområdet, både för extern och intern kommunikation", vilket Dagens Media var först med att skriva om.

I uppdraget ingår strategisk kommunikationsrådgivning, liksom planering till projektledning och produktion och uppföljning av större och mindre kommunikationsaktiviteter, enligt upphandlingens underlag:

"Detta inkluderar hela spektret från stora integrerade reklamkampanjer till enskilda evenemang, kontinuerlig digital annonsering, utveckling av webbplatser och mobila applikationer samt närvaro i sociala medier med mera", står det i underlaget.

Därmed riskerar DDB Stockholm, som har jobbat med Försvarsmakten i några års tid, att tappa kontot.

– Vi är jättenöjda med DDB – men det är praxis med offentlig upphandling vart fjärde år. Det här har ingenting med DDB:s leverans att göra, säger Försvarsmaktens marknadschef Robert Forss.

Han säger att inför den här upphandlingen har de slår ihop avtalen som tidigare har varit två: En för strategisk kommunikation och en för digital kommunikation.

– Det hänger ihop med undersökningar vi har gjort för skapa att skapa en balans mellan kreativitet, effektivitet, koordinering och kostnad. Kan vi lägga det under samma hatt underlättar det.

Vad är era största utmaningar vad gäller kommunikation framöver?
– Att få unga vuxna att förstå att vi är en bra potentiell arbetsplats. Vi har ett rekryteringsbehov på 4 000 personer.

Tycker du att ni har lyckats med att föra fram det hittills?
– Det tycker jag absolut att vi gör. DDB har aldrig underlevererat.

Det nuvarande avtalet löper ut i maj 2016.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.