Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Glada nyheter för byråerna: Rekordfå marknadschefer vill byta

Publicerad: 18 januari 2018, 09:33

Glada miner på kundmötet. Rekordfå köpare vill byta byrå.

Foto: Genrebild

De senaste fem åren har bytesbenägenheten stadigt minskat bland köparna. Det visar Regis årliga studie som Resumé har fått ta del av. Men de största byråerna kritiseras för sina höga priser och bristande engagemang.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråPia GrahnRegiPitchKommunikationsbyråer

År 2014 var 23 procent av kommunikationsköparna missnöjda med sin befintliga byrå och funderade på att byta ut den. År 2018 har den siffran minskat till 14 procent, vilket är en rekordlåg nivå.
– Detta ett fantastiskt gott betyg till landets byråer. Relationerna mellan byrå och kund verkar ha blivit mycket bättre överlag, säger Pia Grahn, vd på Regi som ligger bakom studien.

Bytesbenägenheten är ett bra mått på hur väl byråerna lyckas leva upp till sina kunders krav och förväntningar. Att så pass få marknads- och kommunikationschefer går i pitchtankar får betraktas som ett gott betyg åt branschen som helhet.
– Vi är faktiskt förvånade själva. Bytesbenägenheten i branschen är nere på rekordlåg nivå, säger Pia Grahn.

Men bytesbenägenheten skiljer sig emellertid åt mellan de olika byråstorlekarna och disciplinerna. Flest missnöjda kunder hittar vi hos de allra största reklambyråerna (med en omsättning över 100 miljoner kronor). Här funderar en fjärdedel av köparna på att byta ut sin nuvarande byrå.
– Vår studie visar att det är de riktigt stora byråerna som har högst bytesbenägenhet. Prisnivå, bristande uppmärksamhet och engagemang är exempel på vad kommunikationsköparna motiverar bytesbenägenheten med, berättar Pia Grahn.

Generellt sett har de stora pr- och reklambyråerna en större andel missnöjda kunder medan de mindre aktörerna tar bättre hand om sina uppdragsgivare. Framför allt byråer inom brand experience, varumärkesutveckling och design. Men även digitalbyråerna har nöjdare kunder än snittet i branschen.

Det finns ett antal discpliner som har lyckats öka sin kundnöjdhet sedan fjolårets mätning. Till exempel "Stora digitalbyråer med en byråintäkt +25 mkr" låg på 18 procent förra året, men har enbart en bytesbenägenhet på 13 procent i årets studie. Även Mediebyråerna har gjort motsvarande sänkining. Sämre gick det för contentbyråerna, där bytesbenägenheten ökade från 10 till 15 procent på ett år.

Regis undersökning ligger till grund för utmärkelsen "Årets Byrå". Studien baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer. I år arrangeras galan för artonde gången den 21 februari på Münchenbryggeriet i Stockholm. Här kan du läsa mer och skaffa biljett.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News