Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Grow och Nine går ihop

Publicerad: 11 Januari 2018, 09:42

Varumärkesbyrån Grow slår ihop sig med design- och innovationsbyrån Nine. Samtliga 50 medarbetare samlas nu på A house på Östermalm i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerGrowNineInnovationsbyråer

Grow har gjort sig kända för sin styrka inom strategisk design och varumärkesutveckling. Byrån, vars huvudägare är Andreas Rosenlew, har också varit väldigt lönsam. Men de senaste åren har intäkterna minskat. I den senaste årsredovisningen landade omsättningen på 49 miljoner kronor och rörelseresultatet blev ett plus på knappt 4 Mkr.

Designbyrån Nine har å sin sida ökat sina intäkter de senaste åren, men samtidigt gått med förlust. 2016 omsatte byrån 24 Mkr och gjorde ett rörelseresultat på -674 000 kronor.

Nu går de båda byråerna samman.
– Innovation har blivit avgörande för att bygga långsiktig konkurrenskraft för de flesta varumärken idag. För att lyckas krävs både en tydlig innovationsstrategi och en relevant produkt- och tjänsteutveckling. Genom Nine stärker vi vår kompetens ytterligare inom idégenerering, prototyping och digitalisering av produkter och tjänster, kommenterar Johan Almquist, vd på Grow.

Det nya bolaget kommer även i fortsättningen att heta Grow och vara ägt av partners från de två byråerna. Dessa är Andreas Rosenlew, Johan Almquist, Elsa Victorin, Liselotte Tingvall, Isabelle Dahlborg Lidström och Niclas Engsäll. BillerudKorsnäs, som tidigare ägt en stor del av Nine, kvartstår som minoritetsägare. Syftet är att fortsätta samarbetet inom hållbar förpackningsinnovation.
– Grows långa erfarenhet av varumärkesdriven affärsutveckling i kombination med vår djupa kompetens inom insikt, innovation och förpackningsdesign gör att vi får ett av marknadens starkaste innovationserbjudanden, säger Liselotte Tingvall, fd. VD på Nine och numera Head of Insights & Innovation på Grow.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.