Byråval
Grundaren lämnar Nine Yards – här är hans nya projekt
Publicerad: 2 juni 2017, 11:30
Janne Björge. Foto: Pressbild
Janne Björge säljer sin andel i Nine Yards efter 14 år. Istället startar han upp rådgivningsgruppen Second Opinion med en ett gäng tungviktare i branschen.
Ämnen i artikeln:
KommunikationsbyråerJanne BjörgeNine YardsFabian BengtssonJessica W SandbergNavid ModiriMatias Palm-JensenDavid SandströmJanne Björge var med och grundade Nine Yards år 2004. Sedan dess har byrån växt och nya delägare kommit in. Nu har han bestämt sig för att sälja sin andel på 36 procent och lämna sina operativa åtaganden.
– Det är en stor snyting för egot när man inser att man inte är så viktig lägre. Men kollegorna har varit fantastiska och hjälpt mig igenom min egokris. Nu känns det som en lång utandning. Jag har lovat familjen att spendera mer tid med dem i 14 år. Nu kan jag plötsligt det, säger han till Resumé.
– Jag är verkligen lycklig nu. Alla borde testa att jobba som svin och sedan sälja.
Hur mycket pengar han får för aktierna ville Janne Björge inte gå ut med.
– Vi har en fin värderingsmodell som har fungerat sedan starten.
I juni lämnar han över rollen som styrelseordförande till Rasmus Jakobsson. Nine Yards ägs nu av:
Daniel da Silva, Executive Creative Director och anställd i byrån 2005.
Göran af Klercker, vd sedan mars 2016, tidigare styrelseordförande.
Daniel Eriksson, Kundansvarig på byrån sedan 2010.
Mats Nilsson, ansvarig för Nine Yards Malmö sedan starten 2013.
Evelyn Klavberg, var med från starten.
Fredrik Göransson kom in redan 2005
Även om Janne Björge avser ägna mer tid åt familjen tänker han inte lägga sig på sofflocket. En del av pengarna investerar han i den Londonbaserade byrån The Experience is the marketing som drivs av den mångåriga kompanjonen Kevin Jackson. En ännu större satsning är bolaget Second Opionion som han driver tillsammans med ett gäng väldigt välmeriterade personer. Dessa är:
Fabian Bengtsson, ägare av och tidigare vd på Siba/NetOnNet.
David Sandström, tidigare vd på DDB Stockholm.
Farfar-grundaren Matias Palm-Jensen.
Jessica W Sandberg, River, tidigare SOS Barnbyar.
Navid Modiri, samtalsaktivist och processledare.
Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.
– Det är en en samling kloka människor som deläger en ambition att vara ett bollplank. Vi ska hjälpa företag att testa sina visioner och affärsidéer gentemot ett tungt och erfaret gäng. De får helt enkelt en second opinion på sina tankar. Våra olika perspektiv kan göra idéer vassare, och det är otroligt spännande att få hänga med dessa människor. De är genier hela bunten, säger Janne Björge.
"Vi är en handplockad grupp människor som redan har skapat något på riktigt.
Vi har tagit ingenting och gjort någonting. Vi har erfarenheter i massor, men mycket energi finns kvar. Vi har nyfikenheten, integriteten och ärlighet som grund i alla relationer. Ingen av oss går in i detta för att bygga en organisation, ingen av oss står och faller med detta experiment, ingen av oss kommer ha detta som sin huvudsakliga uppgift. Men vi brinner för att skapa värde och dela vår erfarenhet och ha kul under tiden" skriver de in sin programförklaring.
Alla är delägare i bolaget, men det kommer inte att fungera som ett heltidsjobb.
– Vi drog igång i vintras och tar uppdrag som oftast handlar om en dags jobb. Det är inget förarbete, inget pitchande eller efterarbete. Däremot kommer det att skapa stort värde för ängsliga organisationer.