Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Happy Socks om valet av AWB

Publicerad: 1 Februari 2017, 14:12

Foto: Pressbild

Happy Socks PR-ansvarige Nor Toma berättar om valet av AWB och varför det inte alltid är nödvändigt att gå ut i pitch.


Ämnen i artikeln:

AWBByråvalHappy Socks

Det färgglada underklädesföretaget Happy Socks gick förra veckan ut med att man valt att samarbeta med byrån AWB för löpande PR och showroom-arbete.

Vad var viktigast när ni gjorde ert val?

Vi ville ha en stark och välrenommerad byrå med bra showroom-lokaler. Idag finns Happy Socks globalt på över 90 marknader. Vi jobbar kreativt och sätter koncept inhouse genom Happy Agency runtom i världen men på våra fokusmarknader jobbar vi även mer aktivt med lokal PR, säger Nor Toma, PR-ansvarig på Happy Socks.

– Det finns många fina byråer i Sverige och många duktiga som jobbar inom PR-showroom. Att valet föll på just AWB handlade om att de har en profil som går hand i hand med vårt varumärke. De jobbar redan med varumärken som Converse och Dr. Martens och vi kände att vi därigenom också kunde få en fin plats och bra sammanhang i deras showroom. Dessutom så kändes deras team väldigt hungriga vilket också bidrog.

Hur jobbade ni med upphandlingen, gick ni ut i pitch innan?

Vi gick inte ut i officiell pitch utan kontaktade de byråer vi tänkte kunde vara relevanta för oss. Jag har jobbat med PR i 10 år och varit global presschef på bland annat H&M-ägda Monki, hos musikvarumärket Marshall och marknadschef på Samsoe & Samsoe, vilket betyder att jag kan de som har byråerna i Stockholm. Ibland kan jag känna att det är ganska överflödigt att kräva en byrå på en pitch när man redan vet hur de jobbar, de tar ganska mycket tid att sätta ihop. Med det sagt är det väldigt roligt när byråerna kontaktar oss och vill pitcha.

Hur stor roll spelade priset när vi gjorde valet?

Initialt känner jag att man inte börjar i den änden. Det man vill veta är att man kan få en fin plats i showroomet och att det är ett team som är taggade på att jobba ut varumärket samt att de rent konceptuellt går i linje med vårt varumärke. Sen är det klart att vi alla sitter med en budget som gör att man måste förhandla om vissa saker där man inte delar uppfattning.

Drog ni några lärdomar av processen?

Mycket återstår att se, det känns som att PR är en sån färskvara och det händer så väldigt mycket inom branschen just nu. Influencers, bloggare och andra trender har förändrat spelplanen. Tittar man på hur PR var för något år sedan är det väldigt stor skillnad mot hur det ser ut idag. Då vill man jobba med någon som är på tårna och plockar upp de här trenderna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AWBByråvalHappy Socks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.