Byråval
Här är byråerna som delar på Svenska institutet
Publicerad: 30 mars 2023, 09:39
Myndigheten har utsett leverantörer för strategi/marknadsföringstjänster respektive produktion. Det fyraåriga ramavtalet har ett sammanlagt värde på upp till 32 miljoner kronor. Okto rankades högst för delområdena.
I slutet av förra året bjöd Svenska Institutet in byråer till en upphandling gällande två delområden, strategi- och marknadsföringstjänster samt produktion. Ramavtalen skrivs på två år med en möjlighet till förlängning på ytterligare två år. Under det senaste året har myndigheten upphandlat kommunikationstjänster för sju miljoner kronor. Avtalet uppskattar därför en sammanlagd volym på 28 miljoner kronor för de fyra åren, men ramavtalet har en takvolym på 32 miljoner kronor.
I upphandlingen, som har genomförts enligt en så kallad mervärdesmodell för båda delområdena, har byråerna fått komma med ett prisförslag som sedan dras av beroende på kvalitén. I upphandlingen för marknadsföring och strategi lämnade anbudsgivarna ett fiktivt case och genomförde en presentation samt intervju. För produktionsdelen genomfördes endast det sistnämnda momentet. Byråerna med lägst utvärderingspris tog hem ramavtalet.
För delområdet strategi- och marknadsföringstjänster gav myndighetens bedömning följande rangordning:
1) Okto
2) OTW
3) Spingtime-Intellecta
Av de sju byråer som lämnade anbud OTW fick störst avdrag för både intervjun och det fiktiva caset, men lade sig högst i anbudspris (4200 kr) jämfört med Okto som lade sig lägst (3180 kronor) och därmed hamnade på lägst utvärderingspris.
Följande byråer kammade hem ramavtalet för produktion:
1) Okto
2) Blomquist Communication
3) Miltton Agency
För delområdet produktion fick Okto störst avdrag för sin presentation+intervju och var därtill en av de tre byråerna som lämnade högst anbudspris.