Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Ikea i reklampitch – Åkestam Holst kan tappa storkund

Publicerad: 30 Januari 2020, 13:02

När Resumé i december pratade med Ikeas nya marknadschef Per Stolt var han tydlig med att bolaget stod inför en rad förändringar. Nu står det klart att Ikea befinner sig i reklambyråpitch och Åkestam Holst kan därmed tappa uppdraget som de haft sedan 2012.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstIkea

Redan i våras fick Resumé uppgifter om att Ikea skulle se över sina samarbeten med sina svenska byråer – Åkestam Holst, Acne och Futurniture. Att det skulle bli aktuellt att gå ut i pitch förnekades dock bestämt av företagets tillförordnade svenska marknadschef Tina Kardum Funnemark.

Förutsättningarna ändrades när Per Stolt tog över som svensk marknadschef för ett av Sveriges mest älskade varumärken. I en intervju med Resumé i december adresserade han att förändringar är på gång, att han vill jobba mer med personaliserad och datadriven marknadsföring och att inhouseavdelningen, eller den ”interna reklambyrån” som företaget kallar enheten, kommer att få större betydelse. Förändringarna som adresserades då berodde på den globala omorganisationen som företaget befinner sig i och som påverkar hur inhouseenheterna kommer att samarbeta med externa byråer på alla marknader.

– Det kommer att påverka hur vi jobbar med både interna och externa partners. Det är en generell förflyttning för hela Ikea och gäller inte Sverige specifikt. Vi måste bli bättre på att dra nytta av vår storlek, sade Per Stolt till Resumé då och utvecklade:

– Vi är nöjda med Åkestam Holst och det är för tidigt att säga mer än så. Det här nya klusteruppdraget är det första jag satt mig in i för detta kommer vi även se över vilka externa partners vi jobbar med. Det kan vara Åkestam Holst men det kan även vara någon annan.

Nu ska den nya marknadschefen ha valt att gå ut i upphandling på jakt efter en ny reklambyrå. Resumés uppgifter om upphandling bekräftas av Ikeas pressavdelning som inte vill kommentera ytterligare utan hänvisar alla frågor till företagets marknadschef.

Åkestam Holst tog över reklamkontot för Ikea från Forsman & Bodenfors 2012. 2016 lanserade reklambyrån kommunikationskonceptet ”Där livet händer” för att aktualisera möbeljättens grundidé om demokratisk design i en modern kontext. Den nya riktningen i kommunikationen har prisats i bland annat 100-wattaren, Guldägget och Cannes Lions. Därutöver jobbar Ikea internationellt med Acne (bland andra kreativa byråer) och Futuriniture som har jobbat med både katalog-, butikskommunikation och insiktsdrivna initiativ.

Planen med Ikeas omorganisation är att företaget globalt sett kommer att låta kommunikations- och marknadsavdelningarna att samarbeta i regionala kluster när det kommer till produktionen av Ikeas kampanjkommunikation. Den svenska marknadsavdelningen kommer att ta lead för sin region där även Norge, Finland, Danmark, Belgien och Portugal ingår.. Det övergripande syftet är att Ikeas enheter för marknad och kommunikation ska jobba tajtare och mer krossfunktionellt.

Ikea är en av Åkestam Holst största kunder med en mediebudget på 374 miljoner kronor. Åkestam Holsts byråchef Jessica Morales vill inte kommentera upphandlingen när Resumé ringer upp.

– Som du vet så kommenterar vi aldrig eventuella upphandlingar. Det är standard.

Resumé söker Ikeas marknadschef Per Stolt för en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.