Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Jens Welins första pitchvinst i USA

Publicerad: 18 juni 2014, 14:58

Jens Welin, Starcom

I konkurrens med OMD och Mediacom blir Starcom sportföretaget Asics nya globala mediebyrå. Pitchen var den första som byråns Jens Welin rodde hem sedan svensken blev vice vd för Starcom i USA.


Ämnen i artikeln:

StarcomJens Welin

Starcom får uppdraget att styra Asics globala kommunikationsstrategi, analys, medieköp och planering. Byrån kommer att samarbeta med spotrtföretagets reklambyrå, 180 Amsterdam på totalt 14 marknader.

Ledde pitchen gjorde Jens Welin. Den tidigare Sverige-vd:n som numera vice-vd för mediebyråns verksamhet i USA. Asics blir det första stora kontot han ror hem sedan han kom till New York i januari. Starcom vann upphandlingen i konkurrens med Asics tidigare mediebyråpartner OMD och Mediacom.

– Det känns otroligt roligt. Det här är den första kunden vi tar hem efter en pitch som jag leder. Det har varit en kul process internt där jag har gjort saker på ett lite annorlunda sätt, säger Jens Welin till Resumé.

Hur upplever du att pitcherna skiljer sig mellan USA och Sverige?
– Inte så mycket. Det är klart att allt får mycket större proportioner när det är en global pitch. Den kräver mer spetskompetens. Vi hade ingen relation till Asics när allt började, men visade successivt ett personligt engagemang för varumärket.

Jens Welin berättar att fokus framöver kommer att ligga på New York och Los Angeles Marathon senare i år där Asics är huvudsponsor.

– Vi kommer att jobba med att skapa content kring loppen globalt. Tidigare har mycket content gjorts lokalt men det finns ett stort intresse för ett bredare angreppssätt i löpar-kretsar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

StarcomJens Welin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.