Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 26 februari 2020, 12:32
Från Zalandos höst-vinter-kampanj 2019.
Tidigare i höstas gick Zalando ut i pitch, och efter årsskiftet stod det klart att JMWGolin vunnit b2b-uppdraget som nordisk lead-byrå.
För nästan precis ett år sedan presenterade Zalando sin uppdaterade strategi, som är bakgrunden till den nya varumärkespositionering som Resumé tidigare rapporterat om. I tillägg har bolaget nyligen presenterat en ny hållbarhetsstrategi.
Parallellt har Zalando valt en ny kommunikationsbyrå efter en pitch som genomfördes i höstas. B2b-uppdraget som nordisk lead-byrå har gått till JMWGolin. Senast låg uppdraget på Diplomat Communications.
– JMWGolin är en välrenommerad strategisk byrå med en kärna i förtjänad media och ett starkt integrerat tänk. Det, kombinerat med hög kreativitet och stor kunskap inom hållbarhetskommunikation, fällde avgörandet, säger Nathalie Fältlöv, kommunikationschef på Zalando i Sverige, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Fem varumärken är ”Free to be” – Zalando skyddar taglinen
Zalando grundades 2008 i Berlin och kommer i år att i ännu högre grad fokusera på den nordiska marknaden i allmänhet, och den svenska i synnerhet.
Louise Leo, vd på JMWGolin, kommenterar:
– Ett nordiskt uppdrag med stort fokus på hållbarhet, det passar oss som handen i designerhandsken. E-handeln är framtiden, och Zalando ligger redan lite före själva framtiden när det gäller innovativa lösningar för mer klimatsmart logistik. Så det här ska bli roligt.