Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Jobbmatchningstjänst väljer F&B Factory

Publicerad: 16 Oktober 2018, 10:33

Rekryterings- och jobbmatchningstjänsten Happyr har valt Forsman & Bodenfors Factory som kommunikationsbyrå. Nu lanseras ett nytt kommunikationskoncept som ett första steg i samarbetet.


Ämnen i artikeln:

ProduktionsbyråerF&B FactoryReklamKommunikationsbyråer

Happyr erbjudande som relativt färsk aktör inom rekryteringsbranschen bygger på digitala personlighetstester som ligger till grund för en  matchning mellan jobbsökare med arbetsgivare.

Först ut i det nya kommunikationskonceptet från Forsman & Bodenfors Factory är en kampanj som syftar till att få fler arbetsgivare att upptäcka tjänsten. I filmer, annonser och sociala medier utmanar de betraktaren till att reflektera över sina egna fördomar.

– Uppenbar diskriminering är en sak. Men oftast är det de små
fördomarna som ställer till det allra mest i rekryteringen. Egentligen är det ju
helt absurt att ett särskrivet CV, en dialekt eller klädstil kan diskvalificera den
bästa kandidaten. Men så är det. Och därför känns det både spännande och
angeläget att få jobba med en revolutionerande aktör som Happyr, säger Jesper
Eronn, copywriter på F&B Factory i ett pressmeddelande.

Happyr började som en startup-verksamhet, men har i dag ett flertal större arbetsgivare som kunder. Strategin är att bli en av de större aktörerna inom rekrytering och att erövra den internationella marknaden.

– Vi på Happyr är stolta över samarbetet med arbetsgruppen på F&B Factory. Vi
tror och hoppas att kampanjen får både arbetsgivare och privatpersoner att
reflektera över hur många fördomar som faktiskt finns där ute. Målsättningen
med kampanjen, och med Happyr, är att hjälpa arbetsgivare och jobbsökare att
hitta varandra snabbt och fördomsfritt, säger Olle Lundström, som är en av
grundarna på Happyr i en kommentar.

I Happyr:s första film möts betraktaren av en något äldre kvinna med både karaktärsdrag och speciell stil.

– Den här filmen är inspirerad av en modebild vi hittade och som väckte en
massa intressanta associationer hos oss. Beroende på vilka "glasögon" du har på dig, läser du bilden på olika sätt. Filmen är en symbol för hur våra förutfattade
meningar lurar oss, säger Linda Lundgren, art director på F&B Factory i en kommentar.

Arbetsgrupp F&B Factory
Therese Kaiser, projektledare
Emma Svärdström, produktionsledare
Jesper Eronn, copywriter
Linda Lundgren, art director
Linda Iuta Fryxell, formgivare
Ann Rubin, motion designer
Fotograf: Marcus Kurn
Arbetsgrupp Happyr
Olle Lundström, Head of people
Lennart Engelhardt, VD och Head of companies

Arbetsgrupp Happyr
Olle Lundström, Head of people
Lennart Engelhardt, VD och Head of companies

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.