Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

King om uppbrottet med Tele2: ”De som valde oss är inte kvar”

Publicerad: 11 augusti 2016, 12:13

Sunit Mehrotra, vd på reklambyrån King.

Foto: Krister Berntsson

Samarbetet mellan Tele2 och King varade bara i sex månader. Nu berättar byråns vd om skilsmässan – och hur det går för byrån nu.


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråerTele2Sunit Mehrotra

Tidigare i dag berättade Dagens Media att Tele2 och King avbröt sitt samarbete efter bara ett halvår. Den nya marknadsdirektören Åse Holmberg sa att de båda parterna inte hade lyckats komma överens om hur de skulle gå vidare.
– Det var när vi skulle omsätta strategin i praktiken som våra åsikter skildes sig åt. Vi hade olika uppfattningar om hur vi skulle nå fram rent kreativt, sa hon till sajten.

LÄS MER: Tele2 och King bryter samarbetet – efter bara ett halvår

Faktum är att mycket har hänt internt hos Tele2 efter pitchen. I början av året blev Samuel Skott vd för Tele2 Sverige istället för Thomas Ekman, och strax innan sommaren sade marknadsdirektören Pernilla Oldmark upp sig efter en omstrukturering av marknadsavdelningen. De som satte ihop briefen och genomförde pitchen är med andra ord inte kvar längre på företaget.

När Resumé når Kings vd Sunit Mehrotra bekräftar han att det är en starkt bidragande orsak till varför de nu går skilda vägar med operatören.
– De som valde oss är inte kvar längre. Det är inte så konstigt om den nya ledningen har andra önskemål och krav – så blir det ibland. Men det är tråkigt så klart, säger han.

Sunit Mehrotra vill inte gå in på vad oenigheten bestod i.
– Det kan jag inte, det rör affärshemligheter.

Vad betyder det här kundtappet för er?
– Det är alltid trist när ett förhållande tar slut, men vi har hållit på i 20 år och kommer att fortsätta även framöver.

Tele2 tillhör Sveriges största reklamköpare och torde kunna bli ett kännbart tapp för King. Men vd:n intygar att byrån står på fortsatt stabil grund.

I bokslutet för fjolåret, i det nya moderbolaget Hollingworth/Mehrotra, omsatte byrån 120 (130) miljoner kronor. Byråintäkten landade på 81,7 (88,2) miljoner kronor och King gjorde ett resultat efter finansiella poster på hela 24,7 miljoner kronor. Byråintäkten per anställd ligger på höga 2,3 miljoner kronor. Detta var alltså innan Tele2 klev in som ny kund.
– Det går väldigt bra för oss och vi har haft en fantastisk utveckling. Vi håller i affären med långa kundrelationer och en strid ström av nya förfrågningar. Men vi har medvetet valt att inte växa jättemycket utan fokusera på våra befintliga uppdrag, säger Sunit Mehrotra.

I bokslutet avslöjas också att King inlett ett samarbete med SEB som tidigare låg hos McCann.
– En väldigt spännande uppdragsgivare. Vi är väldigt stolta över det uppdraget, säger King-vd:n.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.