Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

King-profilerna startar ny byrå

Publicerad: 27 april 2016, 11:56

Oscar Askelöf, Mattias Bohlin och Nima Stillerud startar byrån 13.

Oscar Askelöf, Nima Stillerud och Mattias Bohlin startar den nya reklambyrån 13. Tillsammans har de lång erfarenhet av branschen från några av de namnkunnigaste byråerna.


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråer

Den nya reklambyrån 13 har dragit igång sin verksamhet på allvar denna månad. Bakom byrån finns några av Reklamsveriges verkliga tungviktare. Projektledare är Mattias Bohlin som närmast kommer från DDB Stockholm. Han har tidigare arbetat 12 år på King och varit en av nyckelpersonerna bakom den hyllade ICA-såpan.

Med på tåget är också copywritern Oscar Askelöf. Han har bland annat jobbat på Forsman & Bodenfors i 14 år och varit delägare i storbyrån. År 2013 återvände han till King, där han inledde sin karriär, efter ett par år som frilansande kreatör. Men nu har det alltså blivit dags att starta något nytt.

Den tredje personen i grundarkonstellationen är art directorn Nima Stillerud. Han har jobbat på King de senaste sju åren, bland annat med storkunden ICA, och bland de tidigare arbetsplatserna finns Saatchi & Saatchi och Farfar. Tillsammans har trion samlat ihop mängder med utmärkelser för sina insatser genom åren. Att göra något nytt tillsammans har funnits med i tankarna ett tag.
– Det kommer ur en känsla av att reklambranchen liksom bara lunkar på, och att den är envist reklamlösningsorienterad. All vår erfarenhet kommer inte till nytta då. När jag och Nima jobbade med Mattias var det annorlunda, säger Oscar Askelöf.

Mattias Bohlin:
– Ja, många av de frågeställningar som landar hos mig av de kunder jag jobbat med, handlar inte om reklam, utan är av affärs- och marknadsstrategisk karaktär. Och för att komma med åtgärder som är relevanta och differentierande behöver kreatörer som har intresse och förståelse för affären vara involverade från början. Oscar och Nima är sådana kreatörer.

Med reklambyrån 13 vill de "kortsluta den traditionella byråmodellen".
– Där sköts strategin av projektledare och planneravdelningar och kommunikationen är kreatörernas enda ansvar. Men idag räcker det sällan med ett snyggt skämt för att påverka uppfattningar. Man behöver ha något att säga på riktigt för att människor ska orka bry sig - 'Vad' är lika viktigt som 'Hur' och behöver vara kommunikativt orienterat från början, säger Nima Stillerud.

Vilken plats på marknaden vill ni fylla?
– Vi skulle vilja att 13 blir en ny slags byrå som kommer med mer relevanta lösningar för både företag och konsumenter. Där det inte finns standardmetoder som gör att man missar de riktigt starka idéerna.

Varför heter ni 13?
– Jobbet är ju att påverka uppfattningar - så vi tänkte varför inte leva som vi lär? Oturssiffran 13 ska bli "Fan vad bra-siffran" 13.

Har ni några kunder klara?
– Ja. Men eftersom allt är i uppstartläge vill vi inte berätta vilka de är riktigt ännu.

Verksamheten drivs i kommanditbolaget 13 Sthlm med de tre grundarna som kommanditdelägare. Komplementär är bolaget Askelöf Bohlin Stillerud AB.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

KingReklambyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.