Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 24 februari 2015, 11:23
Hasselbladkamera av modell 503CXi
Foto: Wikimedia Commons
Hasselblad har valt den Göteborgsbaserade varumärkesbyrån Invinn. Första steget i samarbetet blev att ta fram ett nytt digitalt kommunikationskoncept för kameratillverkaren.
Svenska kameratillverkan Hasselblad startade 1941 i Göteborg. Genombrottet kom år 1962, när NASA valde Hasselblads kameror för sina rymdresor. När Hasselblad valde varumärkesbyrå var det naturligt att hitta en samarbetspartner som återspeglar ursprunget.
− Det kändes helt naturligt att välja en stark strategisk partner i Göteborg då företaget har sina rötter här. Invinn visade ett stort engagemang för vårt varumärke vilket i kombination med deras erfarenheter inom varumärkesutveckling och strategisk kommunikation var avgörande för vårt val, säger Tim Stavrinou, digital marketing manager på Hasselblad i ett pressmeddelande.
Första uppdraget för Invinns blev att utifrån varumärkesstrategin ta fram ett kommunikationskoncept med fokus på de digitala möjligheterna. I veckan lanserades Hasselblads nya globala webbplats. Byrån har haft ett helhetsansvar, från strategi och koncept till projektledning och genomförande.
− Som varumärkesbyrå är vi extra stolta över att få vara med att förädla och utveckla ett av Sveriges finaste varumärken, bolaget har en speciell plats i många göteborgshjärtan, säger Christopher Ahlström, varumärkesstrateg på Invinn i en kommentar.
Invinn ingår i Vinngroup som består av specialiserade konsultbolag med omkring 260 medarbetare och bas i Göteborg. Förra året förvärvades reklambyrån Dear Friends och Humblebee.