Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Klassisk kamera vässar varumärket

Publicerad: 24 februari 2015, 11:23

Hasselbladkamera av modell 503CXi

Foto: Wikimedia Commons

Hasselblad har valt den Göteborgsbaserade varumärkesbyrån Invinn. Första steget i samarbetet blev att ta fram ett nytt digitalt kommunikationskoncept för kameratillverkaren.


Svenska kameratillverkan Hasselblad startade 1941 i Göteborg. Genombrottet kom år 1962, när NASA valde Hasselblads kameror för sina rymdresor. När Hasselblad valde varumärkesbyrå var det naturligt att hitta en samarbetspartner som återspeglar ursprunget.

− Det  kändes helt naturligt att välja en stark strategisk partner i Göteborg då företaget  har sina rötter här. Invinn visade ett stort engagemang för vårt varumärke vilket i  kombination med deras erfarenheter inom varumärkesutveckling och strategisk  kommunikation var avgörande för vårt val, säger Tim Stavrinou, digital marketing manager på Hasselblad i ett pressmeddelande.

Första uppdraget för Invinns blev att utifrån varumärkesstrategin ta fram ett  kommunikationskoncept med fokus på de digitala möjligheterna. I veckan lanserades  Hasselblads nya globala webbplats. Byrån har haft ett helhetsansvar,  från strategi och koncept till projektledning och genomförande.  

− Som varumärkesbyrå är vi extra stolta över att få vara med att förädla och utveckla  ett av Sveriges finaste varumärken, bolaget har en speciell plats i många  göteborgshjärtan, säger Christopher Ahlström, varumärkesstrateg på Invinn i en kommentar.

Invinn ingår i Vinngroup som består av specialiserade konsultbolag med omkring 260 medarbetare och bas i Göteborg. Förra året förvärvades reklambyrån Dear Friends och Humblebee.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.