Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Krisande företaget tar in F&B som affärsstrategisk och kreativ partner

Publicerad: 24 Juni 2019, 12:28

Hobbex har släckt ned alla sina butiker och befinner sig i en rejäl omställningsprocess mot att bli mer digitala. För att få hjälp med det nya kunderbjudandet vänder man sig till Forsman & Bodenfors och Happy F&B.


Ämnen i artikeln:

Happy F&BByråvalForsman & Bodenfors

Hobbex har länge varit kända för sin postorderkatalog, en katalog man skickat ut i över 50 år. Vid sidan av postorder fanns det till och med förra våren ett 40-tal Hobbexbutiker runtom i landet. Efter att ha sett sina försäljningssiffror sjunka med 50 miljoner kronor i jämförelse med året innan tvingades man dock släcka ned butikerna och satsa ytterligare på e-handel.

– Hade vi låtit det vara hade vi tvingats i konkurs. Nu försöker vi i stället ändra riktning för att på sikt nå framgång. Klart är i alla fall att den här typen av butiker med det här sortimentet inte klarar sig i konkurrensen, berättade styrelseordföranden Johan Gustavsson för Handelsnytt i samband med nyheten.

Sedan dess har man hämtat in Magnus Rosén som ny vd. Rosén var tidigare e-handelschef på ICA där han var med och byggde upp verksamheten från början.

Nu tar man in ytterligare kompetens för att styra om verksamheten. Framöver kommer Forsman & Bodenfors och Happy F&B att agera som affärsstregisk respektive kreativ partner för Hobbex.

– Tillsammans med F&B ser vi över allt från våra kundresor till varumärkesposition och övergripande affärsstrategi. I dem har vi funnit en partner som drivs av att bygga varumärken. Med moderna byråleveranser i både digital och fysisk form har vi hittat en samarbetspartner som håller hög nivå på både en strategisk och kreativ hög nivå, säger Magnus Rosén, VD för Hobbex.

– Att F&B går in som partner på både ett affärsstrategiskt och kreativt plan är en del i vår tro på hur relevant kommunikation skapas. Allt ett varumärke gör som möts av konsumenten är kommunikation. Från produkt, medarbetare till sociala medier och allt däremellan, säger Mathias Appelblad, kreatör på Forsman & Bodenfors

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.