Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

KTH klar med upphandlingen – här är byråerna som delar på 50-miljonersuppdraget

Publicerad: 11 maj 2022, 09:32

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Stort fokus på kvalitet när KTH skriver avtal med fyra nya byråer.


Ämnen i artikeln:

KTHGullers GruppOTWTrickle

I torsdags gick Kungliga Tekniska högskolan, KTH, i mål med sin upphandling av nya kommunikationsbyråer. Upphandlingen, som är uppdelad på fyra områden, är totalt värd 50 miljoner kronor de närmaste två åren. Alla områden är värda cirka 12 miljoner styck. Senaste gången skolan gick ut i upphandling av kommunikationsbyråer, 2018, låg summan på totalt 35 miljoner kronor.

Totalt var det 16 byråer som lämnade anbud och de vinnande byråerna blev slutligen:

Gullers grupp, som kommer ansvara för strategisk och konceptuell kommunikation

OTW, som kommer ansvara för innehållskommunikation

Trickle, som kommer ansvara för de digitala medieköpen

Blackbox videoproduktion, som blir skolans eventbyrå

Alla anbud utvärderades efter pris och kvalitet men där den bedömda kvaliteten fick ett stort genomslag. Fick man en ”sjua”, vilket är det näst högsta betyget, på den tiogradiga skalan blev det exempelvis ett påslag på anbudspriset med mellan 4- och 500 kronor.

När det kommer till den strategiska och konceptuella kommunikations-delen var det en kamp mellan Gullers, Prime, Springtime och Södra tornet. Även Miltton Sweden lämnade in ett anbud men levde inte upp till kvalificeringskraven.  Upphandlingen är värd cirka 12 miljoner kronor de närmaste två åren. Byråerna utvärderades på tre områden där Gullers tog högsta poäng på samtliga. Gullers anbudspris låg på 1175 kronor i timmen, vilket var en krona lägre än Primes. I och med att Prime fick lägre poäng på utvärderingen tog dock Gullers hem det med skaplig marginal. En bit bakom dem kom Springtime och Södra tornet som hade lagt sig på en lägre prisnivå men som också fick betydligt lägre poäng i utvärderingen.

På innehållssidan stod slaget mellan Le Bureau, Miltton, OTW och Prime. Södra tornet lämnade anbud men levde inte upp till kraven. 

Även här var det jämnt. Le Bureau och Miltton lämnade anbud på cirka 750 kronor i timmen, men eftersom OTW precis som Gullers grupp fick högsta poäng på alla områden var det de som ansågs ha det bästa anbudet trots att de lämnat anbud på 850 kronor i timmen.

På medieköpssidan var det bara två byråer som kvalificerade sig: Trickle och Amaker som lagt anbud på 745 respektive 833 kronor i timmen. Avgörande blev dock att Trickle kammade hem högsta betyg när det kommer till målgruppsanpassning, ett område där Amaker fick det näst högsta betyget. 

Jämnast var det dock i eventdelen av upphandlingen. I slutändan var det bara 32 kronor som skilde utvärderingspriserna från Blackbox och Mbrace. De sistnämnda fick visserligen högsta betyg på båda utvärderingsområdena, men eftersom Blackbox lagt ett lägre anbud klarade de sig trots att de fick en sjua i kostnadseffiktivitet. 

KTH jobbade tidigare med bland annat Prime, Crisp film och Minnesota.  

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KTHGullers GruppOTWTrickle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.