Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Kunderna vill lämna storbyråerna

Publicerad: 18 januari 2017, 15:08

Storbyråerna får jobba på relationerna.

Foto: Colourbox.

De svenska storbyråerna borde fundera på sina erbjudanden. En dryg fjärdedel av deras kunder planerar att byta byrå. Det visar en ny undersökning från Regi.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråReklambranschenRegiByråvalReklamByrå

Det är i samband med ”Årets byrå” som undersökningsföretaget Regi gjort en stor branschstudie som bygger på 3000 svar från framför allt svenska marknadsavdelningar. Bland annat har man frågat viljan att byta ut sin nuvarande byrå.

Generellt har bytesbenägenheten minskat något. Men i kategorin stora reklambyråer, över 50 miljoner kronor i byråintäkter, är siffrorna mer oroande. 26 procent av de svarande säger att de vill byta ut sin byrå.

Det finns flera orsaker till svaren.

– En viktig anledning är att avtalet med reklambyrån går ut, men man nämner också bristande professionalism, bristande engagemang och även prisnivå som orsaker, säger Robert Skölfman, vd för analys- och konsultföretaget Regi.

Även de stora pr-byråernas kunder funderar på byråbyte. 24 procent ligger i riskzonen vilket är en ökning på 6 procentenheter sedan förra året.

Bäst sköter sig mindre design- och varumärkesbyråer. I den kategorin är bytesbenägenheten bara 9 procent. Förra året låg siffran på redan då låga 13 procent. Det antyder att de här byråerna håller bra över tid.

– Det är en positiv utveckling och vi ser att dessa byråer får höga betyg inom proaktivitet, engagemang och kreativitet, säger Robert Skölfman.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.