lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Kunderna vill lämna storbyråerna

Publicerad: 18 januari 2017, 15:08

Storbyråerna får jobba på relationerna.

Foto: Colourbox.

De svenska storbyråerna borde fundera på sina erbjudanden. En dryg fjärdedel av deras kunder planerar att byta byrå. Det visar en ny undersökning från Regi.

Ämnen i artikeln:

Årets ByråReklambranschenRegiByråvalReklamByrå

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Det är i samband med ”Årets byrå” som undersökningsföretaget Regi gjort en stor branschstudie som bygger på 3000 svar från framför allt svenska marknadsavdelningar. Bland annat har man frågat viljan att byta ut sin nuvarande byrå.

Generellt har bytesbenägenheten minskat något. Men i kategorin stora reklambyråer, över 50 miljoner kronor i byråintäkter, är siffrorna mer oroande. 26 procent av de svarande säger att de vill byta ut sin byrå.

Det finns flera orsaker till svaren.

– En viktig anledning är att avtalet med reklambyrån går ut, men man nämner också bristande professionalism, bristande engagemang och även prisnivå som orsaker, säger Robert Skölfman, vd för analys- och konsultföretaget Regi.

Även de stora pr-byråernas kunder funderar på byråbyte. 24 procent ligger i riskzonen vilket är en ökning på 6 procentenheter sedan förra året.

Bäst sköter sig mindre design- och varumärkesbyråer. I den kategorin är bytesbenägenheten bara 9 procent. Förra året låg siffran på redan då låga 13 procent. Det antyder att de här byråerna håller bra över tid.

– Det är en positiv utveckling och vi ser att dessa byråer får höga betyg inom proaktivitet, engagemang och kreativitet, säger Robert Skölfman.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev