Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Länsförsäkringar väljer Stendahls – ska göra omtag

Publicerad: 10 December 2019, 15:25

Stendahls, som tidigare jobbat med Länsförsäkringar lokalt, tar över det centrala uppdraget från Honesty.


Ämnen i artikeln:

LänsförsäkringarStendahls

I augusti rapporterade Resumé om att Länsförsäkringar valt att bryta sitt samarbete med Honesty och var ute i reklambyråpitch. Tillsammans hade Honesty och Länsförsäkringar tagit fram ett kommunikationskoncept som kretsade kring fler igenkännbara karaktärer.

Nu är pitchprocessen klar, en pitch som Stendahls gick vinnande ur.

Länsförsäkringars kommunikationsdirektör Fanny Wallér berättar för Resumé att de sökte en byrå med både strategisk och kreativ höjd.

– Många byråer hävdar att de har både och men ofta får man göra avkall på det ena eller det andra. För oss var det viktigt att de kan påvisa båda delarna var för sig men även hur de binder ihop allt till en helhet som skapar det vi kallar magi. Sen kollade vi så klart på traditionella aspekter som förståelse för vår affärsmodell och behov runt kommunikationen.

Fanny Wallér berättar vidare att grundtanken i pitchen varit att hitta en samarbetspartner snarare än en leverantör.

Att valet föll på just Stendahls, som fått uppdraget att driva anseende och kännedom, sammanfattar hon i tre punkter:

Något av en underdog som verkat i det dolda på Västkusten – men med några av Sveriges absolut största varumärken internationellt.
En spännande blandning av erfarenhet och kompetens från välrenommerade byråer som samlats.
De förstod bäst vad vi faktiskt vill åstadkomma med vår kommunikation på ett högre plan.

Tillsammans kommer parterna nu att göra ett omtag kring Länsförsäkringars kommunikation.

– Honesty var hyllade för serieformatet där vi får följa karaktärer över tid. Med dem blev det naturligt att bygga vidare med nya avsnitt helat tiden. Med Stendahls tar vi en helt annan approach men mer om det senare.

Länsförsäkringar har de senaste åren haft en mediebudget på dryga 20 miljoner kronor. Stendahls jobbar sedan tidigare med kunder som Husqvarna, Stampen, Bowers & Wilkins, Polestar och Volvo. Sedan tidigare har de även jobbat lokalt med Länsförsäkringar på Västkusten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.