Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

LRF inleder samarbete med Wenderfalck

Publicerad: 23 Maj 2019, 07:32

Lantbrukarnas Riksförbund inleder ett samarbete med Wenderfalck för att få svenskarna att äta mindre importerad mat.


Ämnen i artikeln:

ByråvalWenderfalckLRF

Den första aktiveringen från samarbetet, som knöts redan vid årsskiftet, kommer snart och lanserar dessutom konceptet "Små val som förändrar allt". Syftet med både konceptet och kampanjen är tänkt att få svenskar att äta mindre importerad och mer svensk mat.

– Vårt val av samarbetspartner är självklart mycket viktigt. LRF, som representerar Sveriges bönder, är en bred organisation som finns i hela landet och det är viktigt för oss att våra partners förstår våra medlemmars verklighet och den samhällskontext de verkar i. Vi känner att Wenderfalck är rätt partner för oss för att de visar stor kreativitet och engagemang i frågor som är viktiga för oss, samtidigt som de bottnar och är insatta i verkligheten och preferenserna hos den målgrupp som vi ytterst vill nå, säger Sofia Lindblad, projektledare på LRF.

Konceptet bygger på en insikt om att många svenskar är positivt inställda till att äta svenskproducerad mat men att få när de väl handlar prioriterar det framför internationella alternativ. Ett fokus i kampanjen är klimatfrågan.

– Jag älskar att jobba med mat. Dels för att det är så gott, men främst för att det har en så central del i allas liv. Särskilt när man också tänker in själva produktionen och våra lantbrukares betydelse för samhället. Det finns en mängd skäl till att det är bättre att välja svenska matalternativ och det ska vi nu få fler att tänka på, säger Ola Granfeldt på Wenderfalck.

Arbetsgruppen som jobbat med kampanjen:

Kund: LRF

Sofia Lindblad, projektledare

Nina Brogård, marknadskommunikatör (föräldraledig)

Tove Mellgren, hållbarhetskommunikatör

Kommunikationsbyrå: Wenderfalck

Julia Högberg, copywriter

Jens Johnsson, art director och fotograf (frilans)

Jonas Axblom-Medin, digital strateg

Ellie Ekström, art director

Nils Nyebølle, produktionsledare

Ola Granfeldt, projektledare

Fredrik Jerresand, kundansvarig

Mediebyrå: Tre Kronor

Niklas Ek/Sofia Back, projektledning och planering

Jaja Saine, online video

Emma Lundgren, social media

Natalie Nordlander, digital/programmatic

Malin Johansson, kundansvarig

Produktionsbolag: LITKA

Jesper Ei Karlsson, regissör
Linda Klerehag, producent
André Lindholm, fotograf
Jonatan Qvist, editor

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ByråvalWenderfalckLRF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.