Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Meds ska växla upp – väljer McCann Stockholm

Publicerad: 11 Februari 2020, 10:35

Efter att ha fått in 150 miljoner kronor i riskkapital väljer nätapotesuppstickaren Meds att inleda ett samarbete med McCann Stockholm.


Ämnen i artikeln:

MEDSMcCann

Nätapoteket Meds är en av de nykomlingar som vill ta upp kampen om kunderna med branschledaren Apotea. Under 2019 gjorde varumärket flera uppmärksammade kampanjer, bland andra med Måns Zelmerlöw och Sigge Eklund

– Vi är en utmanare och mycket apoteksreklam har sett likadan ut länge. Vi måste bli sedda och hörda. Vi tycker inte att man måste vara tråkig för att anses en seriös aktör. Vi ville göra något oväntat och sprida glädje, har bolagets marknadschef Marika Baltscheffsky tidigare berättat för Resumé.

I de tidigare kampanjerna har Meds samarbetat med Good Enough Media och Redgert Comms men när de nu aviserar en storsatsning väljer Meds att gå vidare med McCann Stockholm. Så sent som i november 2019 tog Meds, som då värderades till 420 miljoner kronor, in 150 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns den tidigare McCann-vd:n Michael Storåkers. Under 2019 räknade Meds med att omsätta cirka 100 miljoner kronor.

– Vi har sedan lansering 2018 vuxit snabbt. Samtidigt är konkurrensen stenhård och därmed utmaningen att differentiera sig inom kategorin på ett meningsfullt, motiverande och distinkt sätt. Det är här som kommunikationen och varumärkets bidrag till affären kommer att bli allt viktigare. McCann Stockholm kommer att spela en central roll för att bidra till att vi får ännu större utväxling i våra investeringar, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef på Meds apotek i ett pressmeddelande.  

Pitchen pågick under hösten 2019 och valet på McCann Stockholm föll senare under vintern. Samarbetet inleds på en gång.

– Jag har haft koll på personerna på McCann sedan tidigare. De visade oss direkt en fantastisk entusiasm, samt en stor förståelse för våra affärsutmaningar och samtid vilket ledde till starkt strategiskt resonemang och kreativ spets som gav oss trygghet i att vår kommunikation kommer att göra avgörande skillnad i vår utveckling på marknaden. I en värld där bruset är allt högre behöver man inte bara spets utan en tydlig konceptuell inramning på allt vi gör och det kommer McCann hjälpa oss att lyckas med, fortsätter Marika Baltscheffsky.

Sedan tidigare jobbar McCann Stockholm med kunder som Subway, E.on, Folkoperan och Getinge. Nyligen lämnade både Johanna Smeds och Peter Kamstedt, byråchefer på McCanns reklambyrå- respektive designdel.

– Vi är stolta över detta förtroende. Det känns synnerligen inspirerande att bidra till Meds fortsätta resa. Det koncept vi utarbetar tillsammans med Meds kommer att bidra till att både varumärke och kommunikation bidrar ännu bättre till affären – både i det korta och långa perspektivet. Dessutom är personerna på Meds underbara att arbeta tillsammans med. Förhoppningsvis kommer det nya konceptet att kunna synas senare under våren, säger Johan Östlund, vd på McCann

 

Arbetsgrupp:

McCann Stockholm

Kundansvarig: Johan Östlund

Kreativt ansvarig: Josefine Richards

Planner: Lars Friberg

Produktionsledare: Kajsa Jakobsen

Kreatörer: Erik Nyström & Rikard Köhler

Designer: Matilda Lindqvist

MEDS Apotek

Marknadschef: Marika Baltscheffsky

Innehållsansvarig: Felix Tiilikainen

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MEDSMcCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.