Byråval
Mekonomen byter Volt mot Garbergs
Publicerad: 2 maj 2022, 10:10
Johanna Johansson, Mekonomen, Johan Eriksson, Mekonomen, Fredrik Byrfors, Garbergs, Susanna Carlander Grafström, Mekonomen, Malin Wikerberg, Garbergs
Mekonomen har ambitiösa tillväxtmål och siktar på att ta täten i servandet av elbilar. Nu inleder man ett samarbete med Garbergs som ska ta fram alltifrån varumärkesplattform till kommunikationskoncept.
Pandemin och brustna leveranskedjor påverkade inledningsvis Mekonomen negativt. När rörligheten blev större och folk återigen satte sig i bilen vände dock vinden och det senaste året har bilverkstads-kedjan haft en väldigt gynnsam utveckling. Nu väljer man att överge sitt fyraåriga samarbete med Volt för att i stället jobba med Garbergs.
– Mekonomen är i dag marknadsledare med 95% varumärkeskännedom, det är vi så klart väldigt stolta över. Men för att framtidssäkra vårt varumärke behöver vi stärka preferensen för Mekonomen, det är inte helt tydligt vad vårt unika erbjudande är och varför målgruppen ska välja just oss. Det är det vi nu ska tydliggöra tillsammans med Garbergs, säger Susanna Carlander Grafström, marketing manager på Mekonomen group.
Garbergs får i uppdrag att ersätta den varumärkesplattform som Volt tog fram. Därefter kommer de även att jobba fram ett nytt kommunikationskoncept och se över den grafiska identiteten.
2020 omsatte Mekonomen 11,5 miljarder kronor. Till 2025 är målsättningen att nå 15 miljarder. Det ska bland annat uppnås genom att kedjan tar täten när det kommer till att serva elbilar.
– Vi är väldigt imponerade över Garbergs strategiska arbete och den kreativa kraft som kommer ur detta. Deras tro på, och erfarenhet av, långsiktigt varumärkesbyggande kommer att stötta oss på Mekonomen i arbetet mot målen i vår nya affärstrategi, fortsätter Susanna Carlander Grafström.
– När Mekonomen kom till oss fanns det ett beslut om att ta fram ett nytt butikskoncept och i samband med detta tydliggöra den unika helhetslösningen med verkstäder, butiker och e-handel för alla bilrelaterade behov. Nu ska vi ladda varumärket med ny energi och är oerhört glada för förtroendet, det finns mycket att se fram emot, säger Fredrik Byrfors, projektledare på Garbergs.