Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

MTG bakom den mystiska pitchen

Publicerad: 2 December 2014, 14:31

Till en början fick inte byråerna veta vem kunden bakom upphandlingen var.

Foto: Colourbox.

(UPPDATERAD) Resumé har tidigare berättat om den hemliga pitchen där byråerna som förfrågades varken fick reda på vem kunden eller produkten var. Nu kan vi avslöja svaret: MTG. De ligger i stargroparna för att lansera en helt ny innehållsplattform på nätet.


Ämnen i artikeln:

Gunilla BerghEngage MarketingMTGByråval

Det var i slutet av september som Resumé berättade om den mystiska pitchinbjudningen som gäckade flera av landets byråer. Det enda som var känt då var att det gällde en större lansering på den svenska marknaden.
– Jag har aldrig varit med om ett liknande hemlighetsmakeri. Det blir lite FBI-känsla. Jag säger inte att det är något fel med det, men det försvårar saker och ting. Det går inte att göra ett bra jobb, sa en källa med insyn till Resumé.   

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh på Engage Marketing som hjälpte till vid upphandlingen var däremot av en annan åsikt.
– Det är inte ovanligt att man i ett första affärskritiskt skede väljer att anonymisera företaget i den första fasen. Det handlar om sekretess, sa hon.   

Trots att det har gått mer än två månader sedan avslöjandet har det inte framkommit någon ny information om vad uppdraget består i eller vem som står för notan. De kvarstående byråerna fick förstås den informationen, men inget har läckt ut.

Resumé kan nu berätta att det handlar om MTG, och att byråvalet i praktiken är avgjort.   Uppdraget handlar om att lansera en helt ny digital innehållsplattform som kombinerar alltifrån film och serier till sport, gaming och möjligen också e-handel. MTG vill samla allt under samma paraply och lansera plattformen innan konkurrenter som Bonnier hinner före.

Enligt Resumés källor är det en omfattande lansering som stundar, och att budgeten ligger kring 100 miljoner kronor inklusive medieköp.

När Resumé efter flera försök når MTG:s marknadschef Per Lorentz vill han inte kommentera ärendet.

– Jag vill inte kommentera någonting över huvud taget. Det är bara spekulationer ni kommer med, säger Per Lorentz.

Det är inga spekulationer, det är uppgifter enligt våra källor.
– Jag respekterar det, men vill inte kommentera.

När kan du kommentera?
– Jag lovar att om jag någon gång har något att säga hör jag av mig.

Gunilla Bergh har vid flera tillfällen upprepat att hon inte tänker kommentera pitchen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.