Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Mystisk pitch-inbjudan förbryllar byråerna

Publicerad: 23 september 2014, 08:11

Den mystiska pitch-inbjudan gäckar byråerna.

Foto: Colourbox.

Den senaste veckan har flera av Sveriges ledande byråer bjudits in till en större pitch. Gåtan: Vad är det för kund och vad ska lanseras? Inget av det framgår i underlaget.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerByråval

Enligt uppgifter till Resumé handlar pitchen om en större lansering för den svenska marknaden. Byråerna vet varken vilken kund, produkt eller tjänst som pitchen gäller.

Det är bråttom. Enligt underlaget ska lanseringen ske i december. Därför kan det framgå som nyckfullt att kunden är anonymiserad.

Frågorna hopar sig. Har kunden ett skamfilat rykte? Är tjänsten svår att kommunicera? Eller handlar det om nya experimentella vägar att närma sig en kreativ och strategisk process. Knappast om man får tro byråvalskonsulten Gunilla Bergh som är ansvarig för pitchen.

– Det handlar inte om en pitch än, utan vi befinner oss i ett skede där vi tittar på vilka som ska vara med i pitchen. Byråerna som blivit inbjudna vet att de har vad som krävs för att klara uppdraget, utifrån kunder och tidigare jobb. Nu handlar det för byråerna om att lägga fram ett antal case och svara på några av uppdragsgivaren frågor för att kunna matcha kund mot byrå.

Enligt Gunilla Bergh har sju byråer bjudits in till pitchen. De har fått en företagspresentation, dock utan att företaget namnges. De tre till fyra byråer som matchar kundens kriterier kommer sedan att få träffa kunden. Här får personerna i de tilltänkta arbetsgrupperna skriva under sekretessavtal.

– Det är inte ovanligt att man i ett första affärskritiskt skede väljer att anonymisera företaget i den första fasen. Det handlar om sekretess, säger hon till Resumé.

Under de närmaste dagarna kommer underlaget att genomlysas innan byråerna bjuds in att träffa kunden för pitch.

– Om byråerna uppfattar det här som något konstigt handlar det om otålighet. Det här är odramatiskt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerByråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.