Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Nansen-grundaren startar ny byrå: ”Vill bygga ett stort bolag”

Publicerad: 19 Oktober 2016, 13:50

Michael Jäderlind och Tobias Sjöqvist som startar USA-verksamheten.

Foto: Pressbild

Michael Jäderlind lämnade NOA när Nansen slogs ihop med Making Waves. Nu startar han en ny byrå i Stockholm och New York.


Ämnen i artikeln:

Amazing SocietyDigitala byråerNansen

I december förra året köpte The North Alliance (NOA) upp digitalbyrån Nansen med drygt 100 anställda i USA och Skandinavien. Bara några månader senare valde nätverket att slå ihop verksamheten med deras befintliga byrå Making Waves, och i samband med det lämnade Nansens grundare och vd Michael Jäderlind.
– Jag fick möjligheten att kliva av och valde att göra det, säger han i dag.

Varför valde du att kliva av så fort?
– Det var ett av flera tänkbara scenarier redan från början. Jag kände mig klar med Nansen och ville göra något annat inom NOA. Men vi lyckades inte hitta något bra alternativ, så jag fick frågan om jag ville kliva av.

I samband med sin exit sålde han också sina aktier i koncernen, men vill inte avslöja för hur mycket.
– Det får jag inte berätta. Men det ligger i linje med övriga förvärv.

Det senaste halvåret har Michael Jäderlind ägnat åt att lägga grunden till den nya byrån Odyssey, som nu presenteras offentligt för första gången. Den startar han tillsammans med ett rutinerat gäng:
Peter Lapalus, grundare av sociala medier- och contentbyrån The Amazing Society, Cecilia Hjertzell, tidigare brand manager på Telia samt strateg på varumärkes- och designbyrån Söderhavet och Tobias Sjöqvist, grundare och tidigare vd på Lexicon Interactive.

Odyssey kallar sig för en ny typ av digital byrå med en modell för att koppla ihop hela kundresan på ett smidigare sätt. Erbjudandet sträcker sig från programmatic och marketing automation till konverteringsoptimering och CRM/lojalitetsprogram. På sikt kommer de även att involvera fysiska kanaler som butiksupplevelse och kundtjänst.
– Många byråer är nischade på olika delar, men få tar det större greppet. Det tänker vi göra.

Redan från start finns byrån representerad i både Stockholm och New York.
– Vi tänkte att det är lika bra att köra igång direkt i New York. Både jag och Tobias Sjöqvist sitter med bra kontaktnät där och i Chicago, så det vore dumt att inte ta chansen. Dessutom märkte vi på Nansen att personerna vi fick tag på inom digital marknadsföring är sjukt mycket bättre där än i Sverige.

Vad är målet med byrån?
– Vi vill bygga ett stort bolag och inte någon livsstilsbyrå. Det ska bli åtminstone 100-150 anställda. Det finns en jättemarknad inom det här området.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.