Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

NoA presenterar första kunden i Mellanöstern – fintech-appen Yap

Publicerad: 19 November 2020, 08:14

Samarbetet kom till efter att det Förenade arabemiraten-baserade bolaget hade hört talas om North Kingdoms internationella arbete.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstNorth AllianceNorth Kingdom

Inom kort lanseras fintech-appen Yap i Förenade arabemiraten, en aktör där North Alliance-byråerna Åkestam Holst och North Kingdom tagit fram koncept och digitala lösningar. Det oväntade samarbetet inleddes i våras och sedan dess har ett team av medarbetare från båda byråerna jobbat med att ta fram konceptet. I ett pressmeddelande beskrivs det som att tonaliteten ligger i Klarnas anda, en spelare som under 10-talet utmanat en ofta lite stel bank- och finansvärld och fått många efterföljare. I Förenade arabemiraten är tilltron till de etablerade bankerna låg, varför Yap ser en möjlighet att leta sig in på marknaden.

– Det har varit en rätt utmanande, men i slutändan mycket givande erfarenhet att arbeta på en marknad som är så annorlunda från vår. Enorma skillnader i egentligen allt, men också flera saker som är så pass lika att det spelade mindre roll att vi satt på en strand i Skåne och pratade med Yaps task force på 74:e våningen i en skyskrapa i Dubai. Vill passa på att ge en enorm eloge till vårt gemensamma Noa-team som verkligen har samarbetat på ett otroligt förtjänstfullt sätt för att få detta att hända! säger Daniel Smedfors, projektledare på Åkestam Holst.

Utöver applösningar som en Swish-liknande funktion och möjligheten att som sällskap dela en restaurangnota ligger baseras kommunikationen på en känsla av vad Åkestam Holst kallar ”financial enlightment” där användarna uppnår ett zen-liknande tillstånd inför sin privatekonomi. De första enheterna lanseras med taglinen ”Yap. The money app” som ska sammanfatta appens kärna utan att för den delen koppla ihop sig alltför mycket med traditionella banker.

– Vi har tagit fram ett koncept för varumärket Yap att växa i, som är specialdesignat för de särskilda omständigheter som råder kring ett startup, säger Karl Wikström, copywriter och kreativ strateg på Åkestam Holst. En kreativ verktygslåda som kan användas både inhouse och av många olika externa partners över en lång tid, och är flexibel nog att rymma kommande uppdateringar och utökningar av appens funktionalitet som lanseras under nästa år. Det har varit väldigt roligt att få vara med och bygga ett varumärke från grunden, utifrån en väldigt innovativ och lovande tjänst. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.