Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Nord DDB vinner Svenska Spel Tur

Publicerad: 19 maj 2021, 12:25

Nord DDB tar över Triss, Lotto, Keno och Eurojackpot från King.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBSvenska Spel

De kommande åren kommer Nord DDB att vara Svenska spels byrå för kreativa kommunikationskoncept och innehållskommunikation gällande varumärkena Triss, Lotto, Keno och Eurojackpot. Svenska Spel Tur jobbade tidigare med King, ett arbete som bland annat tagit sig uttryck i det hyllade konceptet ”Miljonärsfabriken”. Upphandlingen inleddes i höstas och slutfördes för cirka två veckor sedan. Avtalstiden ligger på två år med möjlighet till förlängning 1+1 år. Takvolym för uppdraget ligger på 13,5 miljoner kronor om året.

– Det har varit en förmån att ta del av anbud med mycket hög kvalitet från några av Sveriges bästa byråer. Svenska Spel Tur är med varumärken som Triss, Lotto, Keno och Eurojackpot en av Sveriges större kommunikationsaktörer aktiva på en mängd olika plattformar. Detta medför komplexa kommunikationsutmaningar och ställer väldigt stora krav på oss såväl som våra samarbetspartners. Jag vill både gratulera och välkomna Nord DDB till ett mycket spännande partnerskap med oss i att förverkliga våra kunders små och stora drömmar, säger Christina Kilström chef försäljning och marknad Svenska Spel Tur, i ett pressmeddelande. 

I upphandlingsunderlaget tycks det som att Svenska Spel under de närmsta åren kommer att starta upp nya varumärken inom turspel, ett arbete där Nord DDB kommer vara djupt involverade. I uppdraget ingår även produktpaketeringar och produktnära tjänster. 

– Vi är så klart väldigt glada att få förtroendet att jobba med några av Sveriges absolut starkaste varumärken och marknadsförare. Svenska Spel Tur är på många sätt en drömkund, inte minst eftersom drömmen är så central hos alla som väljer att spela på just Lotto, Triss, Keno och Eurojackpot. Det ska bli superkul att förvalta arvet men även så klart utveckla kommunikationen i en mycket kommunikationsintensiv bransch, säger Andreas Dahlqvist, vd och kreativ chef Nord DDB Stockholm.

Det är den andra stora offentliga upphandlingen som Nord DDB vinner på kort tid. I höstas gick de även vinnande ur Försvarsmaktens upphandling av reklambyrå.

I början av 10-talet arbetade Nord DDB, då DDB Stockholm, som strategisk och kreativ byrå för Svenska Spels koncernvarumärke samt för sport- och nätspelen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBSvenska Spel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.