Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Norska storbyrån öppnar kontor i Stockholm

Publicerad: 4 Oktober 2017, 11:26

Stefan Nordin leder kontoret i Sverige.

Foto: Pressbild

Schjærven har gjort sig kända för sin taktiska och säljande reklam. Nu öppnar den norska byrån, med kunder som XXL Sport & Vildmark och Power, kontor i Svrige.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRetailbyråer

I Sverige är Schjærven förmodligen mest kända för sina blaffiga utbudsbilagor för den forna kunden Elgiganten. Men faktum är att koncernen består av tio bolag som omsatte 819 miljoner norska kronor i fjol. Sammanlagt är de nästan 200 anställda. Och nu öppnar de kontor i Stockholm som leds av Stefan Nordin med ett förflutet på retailbyrån Workshop.

Vad motiverar flytten till Sverige?
– Dels har vi nordiska konton på kundlistan i dag. Dels vill vi skapa en lokal närvaro och förankring i Stockholmsregionen. Vi ser att det finns en position ledig i sättet vi arbetar på med retail marketing. Vi är extremt fokuserade på att reklam ska skapa försäljning här och nu. Enligt oss är reklamen värdelös även på lång sikt om den inte skapar effekt och försäljning i dag, säger han.

Lite elakt brukar det kallas "fulreklam". Håller du med?
– Nej, det tycker jag inte. Det är en stor konst att göra fin reklam med pris och produkt som även är varumärkesbyggande. Det är den svåraste typen av reklam at göra på ett bra sätt.

Bland Schjærvens största kunder finns XXL och den norska elektronikkedjan Power, som har ryktats vara på väg till Sverige. Stefan Nordin vill inte kommentera om så är fallet.

Ser ni er som huvudbyrå eller komplement?
– Historiskt sett har vi agerat huvudbyrå, och jag ser ingen anledning att ändra på det. Men lika mycket reklambyrå är vi affärsmän. Bra möjligheter kommer alltid att värderas.

Vad är ambitionen i Sverige?
– Att bygga en vass reklambyrå som sysslar med effektskapande reklam. Jag vill gärna jobba med både retailers och varumärken och skapa reklam som kombinerar försäljning och varumärkesbyggande. Jag ser retail som en arena där varumärken och konsumenter möts, vare sig det är fysiskt eller digitalt.

Hur kom det sig att du hoppade på detta?
– Jag har haft kontakt med Schjærven i över ett år. Vi har samma grundvärderingar, syn på reklam och de har en skön företagskultur. Det är en imponerande koncern och jag såg det här jobbet som en väldigt bra möjlighet.

Bolag som ingår i koncernen:
Schjærven Reklamebyrå AS (Norge)
Schjærven Sthlm (Sverige)
Madington (Sverige)
Schjærven Pilot AS (Norge)
Empefire AS (Norge)
Empefire Film AS (Norge)
Re:Media AS (Norge)
Schjærven Film AS (Norge)
Clockwork AS (Norge)
Produksjonssjefen AS (Norge)

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRetailbyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.