Byråval
Norstedts och Rabén & Sjögren tar in Grebban
Publicerad: 14 juni 2022, 09:44
Sveriges ledande förlagshus gör en digitala satsning och lanserar förnyade visuella identiteter och nya digitala kundupplevelser för läsarna. I samband med projektet valde förlagshuset Grebban som ny huvudbyrå för varumärke, design och digitala tjänster.
De anrika och sedan 2018 Storytel-ägda förlagen Norstedts och Rabén & Sjögren vill i högre utsträckning bli en digital destination för bokälskare. Med hjälp av Grebban har de anpassat förlagsidentiteten för den digitala tidsåldern.
– Vi behövde ta vår identitet till en ny nivå. Förlagens roll har blivit ännu viktigare med digitaliseringen. Våra läsare förväntar sig att vi ska inspirera till läsning och hjälpa dem att hitta fler författare och illustratörer, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp i ett pressmeddelande.
Grebban har tagit fram nya varumärkesidentiteter, uppdaterade kommunikationsytor, sociala medier samt nya versioner av Norstedts.se och Rabenochsjogren.se. I arbetet med koncepten har byrån haft arvet som utgångspunkt för att ta fram kärnan ur förlagen. Med Norstedts nya koncept ”Ett arv för framtiden” låter man det historiska möta det nya i en identitet som är präglad av färger och former från förlagets klassiska byggnad på Riddarholmen i Stockholm. I Rabén & Sjögrens koncept En värld för de nyfikna som har Grebban tagit fasta på de värden som präglat förlaget sedan start - en tro på nyfikenhet och modet att publicera aviga berättelser.
Samarbetet med Grebban fortgår och under 2022 kommer även Norstedts Förlagsgrupps identitet och webbupplevelse uppdateras.