Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Nu har Moderaterna gjort sitt byråval – uppstickare ska hjälpa partiet till regeringsskifte

Publicerad: 30 september 2021, 07:59

Moderaternas kommunikationschef Martin Borg har valt Season5 med Emil Clase, Martin Marklund och Petrus Kukulski.

I våras gick Moderaterna ut i en byråupphandling. Kommunikationschefen Martin Borgs val av reklambyrå blev på Season5. Trion bakom byrån arbetade med partiet i valrörelsen 2014.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaSeason5

Moderaterna var tidigt ute och gick ut i upphandling av reklam- och mediebyrå redan i mars. Till Resumé sade kommunikationschefen Martin Borgs att partiet snabbt ville hitta en byråpartner som kunde hjälpa dem att sätta berättelsen och kärnbudskapet inför valrörelsen nästa år.

– Traditionellt sätt så fokuserar många partier valrörelsen till de sista veckorna, men det finns forskning som pekar på att politiker behöver ha en långsiktig relation med människor för att vinna deras förtroende. Moderaterna är en stor och komplex organisation med tusentals självständiga bärare, det gör också att det är centralt att hitta den gemensamma kärnan så tidigt som möjligt. Byråns jobb handlar inte primärt om vad som ska stå på valaffischerna, sade Martin Borg i mars.

LÄS MER: Moderaterna letar byråer inför valet 2022: ”Vill hitta kärnan så tidigt som möjligt”

Nu rapporterar Dagens Opinion att Moderaterna har gjort sitt val av reklambyrå. Reklambyrån Season5 startades strax innan pandemin i samarbete med it-konsulten HiQ.  Byrån drivs av trion Emil Clase, Martin Marklund och Petrus Kukulski som tidigare jobbade på byrån Honesty. En byrå som Moderaterna anlitade inför valet 2014. Under valrörelsen 2018 jobbade partiet med Prime och insiktsbyrån United Minds.

Resumé söker Martin Borgs.

LÄS MER: Socialdemokraternas plan inför riksdagsvalet: inhouse och digitalt 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ModeraternaSeason5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.