Byråval
Ny byrå kopplar ihop varumärken och profiler
Publicerad: 28 juni 2017, 11:19
Gänget bakom nya byrån Ambassadors. Foto: Linus Hallsenius
Viasats förre marknadschef Sandra Miller Kinge och sponsringsrådgivaren Magnus Berglund finns bland grundarna till nya byrån Ambassadors. De ska hjälpa varumärken till strategiska samarbeten med välkända profiler.
FT
Fredrik Thambert
Sandra Miller Kinge har en gedigen erfarenhet från kundsidan. Hon har bland annat varit marknadschef på Viasat, Apollo och Birka Cruises. Tidigare har hon också jobbat med artister som Marie Serneholt och Måns Zelmerlöw.
Nu har hon teamat ihop med ett gäng andra och sjösätter byrån Ambassadors. De ser en lucka på marknaden där företag har ett ökande behov av att positionera sig med hjälp av rätt profiler.
– Marknadschefens jobb är svårare än någonsin. Förtjänade kanaler och köpta medier går ihop på ett annat sätt än tidigare och trovärdigheten i kommunikationen är avgörande. Tydliga associationer från bland annat kända profiler hjälper till i positioneringen när konsumenten allt mer upplever ett stort brus, säger Sandra Miller Kinge i en kommentar.
Ambassadors består också av Sofia Gallegos Wallgren, med ansvar för PR och utveckling av personliga varumärken, Ronnie Christensen, med inriktning på försäljning, samt sponsringsrådgivaren Magnus Berglund.
– Vi är en mix av personer som är experter på kampanjer med association till andra varumärken och rättigheter, och personer som kan sociala medier och PR. Därtill tycker vi oss ha en stor förståelse för talangerna, deras kanaler och deras vardag, vilket krävs för att hitta fram till en gemensam kommunikation som ger resultat för företaget, säger Sandra Miller Kinge.
Fotbollsprofilen Martin Åslund, personliga varumärkesexperten Jacqueline Kothbauer och YouTube-profilen Konrad Ydhage ingår i Ambassadors advisory board.
– Det är inget snack om att begreppet influencer marketing gjort att individsponsringen har fått ett uppsving igen. Företag kan vara ute efter snabba kampanjer och profilernas räckvidd, medan andra vill ha långsiktiga samarbeten för att personifiera sina företag och produkter. Ambassadors har något för bägge tillfällena och det lockade mig till den här konstellationen, kommenterar Magnus Berglund, delägare och varumärkesstrateg.