Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Ny byråkonstellation tar över Toyota-uppdraget i Sverige

Publicerad: 25 April 2017, 07:16

WPP-delägda The&Partnership etablerar sig i Norden med Stockholm som hub. De första kunderna är Toyota och Lexus.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiReklambyråerThe&PartnershipBilreklamToyotaMediebyråerWPP

I november 2016 stod det klart att Saatchi & Saatchi tappar Europa-uppdraget för Toyota till byrånätverket The&Partnerships, vilket AdAge rapporterade om. Under vintern har byrån, som delägs av reklamgiganten WPP, etablerat sig i Norden under ledning av norrmannen Joachim Medalen. De sitter i nya lokaler i Group M-huset på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
– Det är väldigt spännande att vara framme vid tidpunkten som vi har planerat för sedan november förra året. Inom de kommande veckorna ska all strategi, kreativ produktion och medieköp att flyttas över till oss, säger han i en kommentar.

På mediebyråsidan tappar Scream uppdraget för Toyota och Maxus blir av med Lexus som kund. Dessa kommer istället att hanteras av den nystartade m/Six. Affärsidén är att de tillsammans med The&Partnerships skapar en skrädarrsydd byrålösning för de båda bilvarumärkena.
– Jag applåderar Toyotas ledning som vågar tar det här steget. Jag tror verkligen att den här sortens "inhouse-byråer" som är skapade efter kundens behov är framtiden, säger Joachim Medalen.

Toyotas Europachef Karl Schlicht säger:
– Vår ambition är att stärka Toyotas varumärke genom att producera ännu bättre bilar, kommunicera ett tydligt syfte och att maximera effektiviteten i våra medieinvesteringar. Vi tror att det krävs en ny affärsmodell för att uppnå detta. En som är mer integrerad och kundfokuserad – med den digitala transformationen i hjärtat av allt.

I Sverige har Toyota varit en av Saatchi & Saatchis största kunder under ett flertal år. Senast i somras tog de tillsammans hem DN:s reklamcupen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.