Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Ny global identitet för smartwater signerad BVD

Publicerad: 18 juli 2022, 07:00

Smartwater är ett av världens största vattenvarumärken med en marknadsledande ställning i USA. Tillsammans med Coca-Cola, Sprite och Fanta är smartwater det mest prioriterade varumärket i The Coca-Cola company’s portfölj.


Ämnen i artikeln:

BVDCoca-Cola

I ett samarbete mellan BVD och The Coca-Cola company har ett utvecklat uttryck för smartwater tagits fram. En ny design om inkluderar alla delar och sammanför varumärket. Nu lanseras den nya identiteten på bred front i hela USA och successivt även i resten av världen.

 Det här är ett av de större uppdragen som BVD har genomfört tillsammans med teamet i Atlanta.

– Vårt fokus har varit att respektfullt vårda arvet och samtidigt utveckla en uppdaterad varumärkesidentitet som kan få smartwater att ytterligare stärka sin ikoniska ställning på framför allt den amerikanska marknaden. Genom vår metod simplify to clarify har vi fångat upp och utvecklat de delar av varumärket som verkligen berör, gör skillnad och flyttar fram positionen, säger Rikard Ahlberg, design director och partner på BVD.

— Det blev snabbt tydligt för oss att droppen är det som kännetecknar smartwater och vi valde att tydliggöra den. Vi formulerade också ett nytt varumärkeslöfte, gav varumärket en helt ny formgivning för fotografering, uppdaterad typografi och logotyp, samtidigt som vi rensade upp i mycket annan kommunikation, fortsätter Rikard Ahlberg.

Smartwater har funnits på marknaden sedan 1996 i en flaska designad av Philippe Starck.  Genom åren har produktportföljen vuxit med både nya smaker och varianter. Det ledde successivt till ett rörigt framträdande och smartwater tappade med åren sin unika särskiljning i hyllan.

Designuppdraget inkluderade en översyn och uppdatering av samtliga beståndsdelar i smartwaters uttryck på såväl förpackning som i övriga kommunikationsytor.

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

BVDCoca-Cola

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.