Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

OMD kan tappa Telenor – efter två års samarbete

Publicerad: 10 Mars 2015, 13:38

Telenor-Sören i en av de senaste reklamfilmerna.

Telenor är ute i en mediebyråpitch. Efter bara två år riskerar OMD att tappa uppdraget.


Ämnen i artikeln:

OMDOmnicom Media GroupTelenorMediebyråer

I december 2012 valde Telenor att byta mediebyrå från Carat till Omnicom Media Group där OMD ingår. Avtalet, som även omfattade dotterbolaget Bredbandsbolaget, gällde Skandinavien och Ungern.

Men nu befinner sig telekomjätten, som är en av Sveriges största reklamköpare, återigen i mediebyråpitch. OMD är en av de inbjudna byråerna.
– Vi ser löpande över våra byråavtal. När det handlar om mediebyråer handlar det om ett medilandskapet som förändras snabbt, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.  

Enligt Johanna Andrén som är marknadschef på Telenor är det fyra byråer som bjudits in till pitchen, varav OMD är en av dem. Bakgrunden till upphandlingen är att den digitala omställningen som kräver nya samarbetsformer.
– Samtidigt som jag behöver säkra den digitala kompetensen här hos oss har samtliga mediebyråer på markanden också en utmaning i att säkra sin digitala kompetents. Men det är inget specifikt riktat mot OMD, säger hon.

Pitchen beräknas vara färdig i april, och sedan kan de ta ytterligare några veckor innan besked kommer. Om de även ska se över sitt reklambyråsamarbete kan hon inte svara på.
– Vi ser över våra partnersamarbeten med jämna melanrum.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.