söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Omnicom vinner mångmiljardavtal med Mercedes-Benz

Publicerad: 24 oktober 2018, 09:42

Omnicomgruppen får uppdraget att hantera Mercedes-Benz globala medieköp. Avtalet är värt 950 miljoner dollar om året.

Ämnen i artikeln:

OmnicomMercedes-BenzByråval

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Mercedes-Benz europeiska medieköp har tidigare hanterats av GroupM, ett avtal som man nu tappar. Att GroupM tappar avtalet innebär också en stor smäll för moderbolaget WPP som det senaste året sett sin aktiekurs krascha.

Enligt AdWeek var även flera stora holdingbolag som IPG och Publicis inblandade i pitchen, som i slutändan alltså gick till Omnicom.

Källor till tidningen uppger även att Daimler, Mercedes-Benz moderbolag, kommer att flytta större delen av sin mediebudget till den digitala sidan. Enligt det franska konsultbolaget lägger Mercedes-Benz årligen omkring 950 miljoner dollar på medieköp.

– Vårt mål är att bli den ledande digitala aktören inom bilmarknadsföring och att nå våra kunder med personaliserat och relevant innehåll, säger Natanael Sijanta, head of marketing communications för Mercedes-Benz.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev