Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Omnicom vinner mångmiljardavtal med Mercedes-Benz

Publicerad: 24 Oktober 2018, 09:42

Omnicomgruppen får uppdraget att hantera Mercedes-Benz globala medieköp. Avtalet är värt 950 miljoner dollar om året.


Ämnen i artikeln:

ByråvalMercedes-BenzOmnicom

Mercedes-Benz europeiska medieköp har tidigare hanterats av GroupM, ett avtal som man nu tappar. Att GroupM tappar avtalet innebär också en stor smäll för moderbolaget WPP som det senaste året sett sin aktiekurs krascha.

Enligt AdWeek var även flera stora holdingbolag som IPG och Publicis inblandade i pitchen, som i slutändan alltså gick till Omnicom.

Källor till tidningen uppger även att Daimler, Mercedes-Benz moderbolag, kommer att flytta större delen av sin mediebudget till den digitala sidan. Enligt det franska konsultbolaget lägger Mercedes-Benz årligen omkring 950 miljoner dollar på medieköp.

– Vårt mål är att bli den ledande digitala aktören inom bilmarknadsföring och att nå våra kunder med personaliserat och relevant innehåll, säger Natanael Sijanta, head of marketing communications för Mercedes-Benz.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.