Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Orkla väljer Juno – första kampanjen ska visa hållbarhetsarbetet på ett lekfullt sätt

Publicerad: 4 oktober 2021, 08:19

Efter en upphandling ska Juno PR hjälpa Orkla att konceptualisera livsmedelsproducentens hållbarhetsarbete.


Ämnen i artikeln:

OrklaJuno PrHållbarhet

Orkla är en lokal livsmedelsproducent med 18 anläggningar runtom i Sverige och står bakom välkända varumärken i hyllorna som Abba, Felix, Anamma, OLW, Grumme och Frankful.

I Orklas hållbarhetsarbete ingår bland annat att få fler att äta växtbaserat, att alla förpackningar ska kunna återvinnas samt att göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmart, bland annat genom klimatmärkning. Juno PR:s nya koncept ska förmedla Orklas klimatansvar både på koncern- och produktnivå och göra bolagets insatser mer tillgängliga förståeliga för konsumenten.

Med ”Orkla tillsammans” (inte orka) leker bolaget med varumärkesnamnet för att på så sätt lyfta faktumet att alla behöver göra sitt för klimatet. 

– Kampanjen bygger på insikten att många ofta upplever det personliga ansvaret för klimatet som oerhört komplext och allvarstyngt, samtidigt som vi vet att många vill bidra och göra skillnad. Vi vill inspirera fler och visa att ett sätt kan vara att välja våra hållbara produkter.  Därför landade Junos glimten-i-ögat-koncept så himla bra, kommenterar Carolin Lind, kommunikationsspecialist och ansvarig för sociala medier på Orkla. 

Kampanjens enheter är designade i syfte att skapa nyfikenhet och dra nytta av konsumentens scrollningsbeteende i sociala medier när man lyfta Orkla-loggan som en markör för att hållbarhet är i fokus för vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter. Att våra val också har stor påverkan på våra möjligheter att uppnå klimatmålen. 

– Många letar efter mer hållbara lösningar i vardagen och det är ett positivt beteende vi kan förstärka, bland annat genom att göra det komplicerade enkelt och otråkigt, kommenterar Ebba Lindström, på Juno PR. 

 

Orkla/Juno PR

Arbetsgrupp Juno PR

Ebba Lindström – projektledare och AD

Ivan Gedin – Designer

Tor Löwkrantz Waxin – kundansvarig strateg

 

Bland Junos övriga uppdragsgivare återfinns Lernia, Oatly, Linas Matkasse, Suicide Zero och Indy Beauty.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

OrklaJuno PrHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.