Byråval
Orkla väljer M&C Saatchi som ny kommunikationsbyrå för Nutrilett
Publicerad: 9 april 2020, 08:32
Nutriletts produkter har förändrats en hel del under åren. Nu släpps bland annat veganska soppr och en ny förpackningsdesign har tagits fram.
Efter en pitchprocess som inleddes under vintern står det nu klart att Orkla Care har valt M&C Saatchi som byråpartner för Nutrilett på de nordiska marknaderna.
Nutrilett har sedan 1989 erbjudit lågkaloriprodukter för viktminskning, en marknad som på grund av det växande hälsointresset har utvecklats betydligt de senaste åren. Även Nutriletts produkter har förändrats, under våren släpps bland annat veganska soppor och en ny förpackningsdesign har tagits fram.
Nu har Orkla Care som äger Nutrilett dessutom valt en ny kommunikationsbyrå för varumärket. Efter en pitchprocess som inleddes under vintern står det klart att M&C Saatchi är ny byråpartner för Nutrilett på de nordiska marknaderna.
– Nutrilett är i en mycket spännande fas. Vi har letat efter en framtidsinriktad strategisk och kreativ partner som kan stödja oss i arbetet med att modernisera varumärket och flytta positionerna framåt. M&C Saatchi visade en stor förståelse för våra utmaningar och möjligheter och hade ett engagemang och en professionalitet som tilltalade oss. Dessutom hade de stor integritet och vågade ifrågasätta redan i upphandlingen, vilket vi tilltalades av. Det märks att de har erfarenhet av att arbeta med komplexa branscher med behov av enkelhet och förnyelse, säger Charlotta Krusfeldt, brand manager på Orkla Care, i ett pressmeddelande.
Kristina Annehed, projektledare på M&C Saatchi, kommenterar:
– Nutrilett verkar i en högt konkurrensutsatt kategori, vilket gör utmaningen än mer spännande. Men många av konkurrenterna kommunicerar med hjälp av stereotyper och klyschor, och där ser vi en enorm möjlighet att sticka ut och göra något som tilltalar på ett annat sätt. Vi kände direkt i första mötet att vi skulle kunna ta fram stark kommunikation som är nyskapande, modig och enkel tillsammans med det fantastiska teamet på Orkla.
Samarbetet är redan i gång, och senare under våren kommer resultatet i form av den första kampanjen ut på marknaden.