Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Planeta Design gör Yoga Girl till varumärke

Publicerad: 9 Oktober 2018, 09:14

Bild från lanseringsfilmen.

Foto: Linda Åkerberg/ Dennis Schoneveld.

Planeta Design är med och omvandlar YogaGirl från influencer till globalt varumärke.


Ämnen i artikeln:

Planeta DesignByråval

Rachel Brathen har under flera års tid drivit youtube-kanalen YogaGirl. Idag räknas hon med sina över 66 000 prenumeranter som världens största yoga-influencer och utnämndes förra året av amerikanska affärstidningen Forbes som en av världens viktigaste sociala medier-influencer inom träning. Nu gör designbyrån Planeta Design YogaGirl till ett varumärke, samtidigt som digitalbyrån Rebel & Bird lanserar  en ny gemensam digital platform som samlar en yoga-community, utbildningar, produkter och en ny välgörenhetsorganisation under ett och samma tak.

– Uppdraget handlar om att skapa förutsättningarna för Yoga Girl att växa från att vara en person, Rachel, till ett globalt varumärke som når fler, påverkar och förbättrar för många. Vi har grävt djupt in i Yoga Girl® DNA-t och Rachels vision, och lyft fram dem i ljuset genom grafisk design, logotype, bilder, produkter, paketering och kommunikationskoncept. Bra design kan och ska vara nyckeln till hållbara och lönsamma affärsmodeller säger Sandra Planeta, grundare och creative director på design- och varumärkesbyrån Planeta Design, i ett pressmeddelande.

Förutom 66 000 prenumeranter har Yoga Girl 2,1 miljoner följare på Instagram. Under de senast 24 timmarna sen lanseringen av varumärket har (enligt statistik från Planeta Design) bland annat YogaGirl fått 3285 kommentarer och 184231 likes, samtidigt som lanseringsfilmen visats 205573 gånger.

– Att skapa ett varumärke från grunden har varit bland det roligaste och mest utmanande jag har gett mig in på! Det är så mycket att ta hänsyn till och som jag har lärt mig under den här tiden. Allt från typografi, en gedigen och genuin designplattform, samt till hur viktig min röst är för varumärket. Det har varit lite som att så ett frö och få se det växa till att bli ett träd. Jag är enormt imponerad av Planeta Design och hur de tog sig an uppdraget, de har verkligen förstått varför vi vill göra det här och hjälpt oss att genomföra det. Jag har också insett att för att åstadkomma riktigt bra saker så behöver vi alla investera tid, energi och kärlek, speciellt när det gäller design! Man kan inte skapa något bra under tidspress och med korta ledtider, att ta fram ett varumärke är en process i sig som behöver få ta tid. Vi har arbetat tillsammans i ett helt år och jag är så tacksam för allt vi har åstadkommit och ser fram emot att fortsätta att arbeta med Planeta framöver, säger Rachel Brathen, grundare av Yoga Girl.

Varumärket lanseras under konceptet "Everyone Can Be a Yoga Girl". Under hösten släpps nu en ny logotype och grafisk identitet, nya produkter och första steget på den webbaserade utbildningsplattformen där Planeta Design skapat nytt uttryck och stöd till innehåll.

– Vi har tänkt "big picture" och fokuserat på brand adoption och att sätta communityn i främsta rummet. Det tar tid att utveckla vårt koncept, så därför kommer de första månaderna fokusera på våra core-initiativ. Närmare bestämt på hur communityn samlas kring och tar emot dessa. Inom de första 24 timmarna av lanseringen så interagerade vårt community med våra initiativ och vi motiverade mer än någonsin. Vår mest överraskande statistik är att 50% av våra kunder, samt prenumeranter på nyhetsbrevet, öppnade vårt lanserings-email och läste på hemsidan - i snitt 3,25 minuter per sida - och att vi hade en mycket låg bounce rate, kommenterar Angela Rydén, COO på Yoga Girl.

Ämnen i artikeln:

Planeta DesignByråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.