Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 15 november 2019, 15:30
Inför lanseringen av Polestars eldrivna bil Polestar 2 inleder Polestar ett strategiskt samarbete med Acne för att öka kännedomen globalt.
Volvo Cars och Geelys elbilsdrivna varumärke Polestar vill fortsätta utveckla varumärket efter bilarnas design och teknik. Kommunikationen ska uttrycka passion och känsla, när bilarna drivs av elektricitet och innovation.
Efter lanseringen av Polestar 1, kommer den första eldrivna bilen - Polestar 2 ut på marknaden i mitten av 2020. Avtalet med Acne är ett strategiskt samarbete som innefattar varumärkets alla globala lanseringar och aktiviteter framåt.
– Vårt gemensamma mål är att öka varumärkeskännedomen och bryta ut från det konventionella biltänket för att locka en större och progressiv publik, säger Tim Heldmann, chief marketing officer, Polestar i ett pressmeddelande.
– Polestar speglar på många sätt vårt eget varumärke och att Acne får vara med på resan och bidra med utvecklandet av varumärket i ett tidigt stadie är otroligt spännande. Vi vill med den kunskap vi har ge Polestar ytterligare kraft och ihop som en grupp skapa ett varumärke som inte är som dom andra på den globala marknaden, säger Johan Bello, Creative Director, Acne i en kommentar.
Den globala lanseringskampanjen för Polestar 2, bär budskapet ”Goodbye Normal” och syftar till att bekämpa konventioner av bilindustrinm som de föråldrade såsom bensin, lädersäten och vanliga bilnycklar. Kampanjen smygstartar med ett mittuppslag som släppts i press över hela världen, däribland The New York Times och tyska Der Spiegel. Annonsen syftar till att berätta om Polestar 2, bortom faktumet att produkten är eldriven. Kommunikationen ska vara något annat att den som brukas förknippas med bilkategorin.
Lanseringen görs med en omni-kampanj med fokus på Peking, San Francisco, New York, Berlin, London och Amsterdam kommer det första vi hör från dem vara ett hejdå. Mer inom kort.
Arbetsgrupp:
Acne
Executive Creative Director: Johan Bello
Client Director: Niclas Bergström
Account Manager: Daniella Dzijan
Creative Lead: David Aronson
Craft Lead: David Hammarström
Art Director: Matilda Blomquist
Art Director: Chris Hagberg
Copywriter: Rebecka Ståhl
Jr Copywriter: Joakim Lingström
Final Art: Patrik Gullbert
Final Art: Henrik Åkerberg
Planner: Matthew Hearle
Jr Planner: Kristina Båth
Polestar
Chief Marketing Officer: Tim Heldmann
Creative Director: Viktor Vahl
Head of Brand Experience: Magnus Brodd
Marketing Campaign Leader: Anna Falk
Head of Brand: Pär Heyden
Media lead: Nina Bergman