Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Polestar väljer Acne som global byrå – kampanjar i New York Times

Publicerad: 15 November 2019, 15:30

Inför lanseringen av Polestars eldrivna bil Polestar 2 inleder Polestar ett strategiskt samarbete med Acne för att öka kännedomen globalt.


Volvo Cars och Geelys elbilsdrivna varumärke Polestar vill fortsätta utveckla varumärket efter bilarnas design och teknik. Kommunikationen ska uttrycka passion och känsla, när bilarna drivs av elektricitet och innovation.

Efter lanseringen av Polestar 1, kommer den första eldrivna bilen - Polestar 2 ut på marknaden i mitten av 2020. Avtalet med Acne är ett strategiskt samarbete som  innefattar varumärkets alla globala lanseringar och aktiviteter framåt.

– Vårt gemensamma mål är att öka varumärkeskännedomen och bryta ut från det konventionella biltänket för att locka en större och progressiv publik, säger Tim Heldmann, chief marketing officer, Polestar i ett pressmeddelande.

– Polestar speglar på många sätt vårt eget varumärke och att Acne får vara med på resan och bidra med utvecklandet av varumärket i ett tidigt stadie är otroligt spännande. Vi vill med den kunskap vi har ge Polestar ytterligare kraft och ihop som en grupp skapa ett varumärke som inte är som dom andra på den globala marknaden, säger Johan Bello, Creative Director, Acne i en kommentar.

Den globala lanseringskampanjen för Polestar 2, bär budskapet ”Goodbye Normal” och syftar till att bekämpa konventioner av bilindustrinm som de föråldrade såsom bensin, lädersäten och vanliga bilnycklar. Kampanjen smygstartar med ett mittuppslag som släppts i press över hela världen, däribland The New York Times och tyska Der Spiegel. Annonsen syftar till att berätta om Polestar 2, bortom faktumet att produkten är eldriven. Kommunikationen ska vara något annat att den som brukas förknippas med bilkategorin.

Lanseringen görs med en omni-kampanj med fokus på Peking, San Francisco, New York, Berlin, London och Amsterdam kommer det första vi hör från dem vara ett hejdå. Mer inom kort.

Arbetsgrupp:

Acne

Executive Creative Director: Johan Bello

Client Director: Niclas Bergström

Account Manager: Daniella Dzijan

Creative Lead: David Aronson

Craft Lead: David Hammarström

Art Director: Matilda Blomquist

Art Director: Chris Hagberg

Copywriter: Rebecka Ståhl

Jr Copywriter: Joakim Lingström

Final Art: Patrik Gullbert

Final Art: Henrik Åkerberg

Planner: Matthew Hearle

Jr Planner: Kristina Båth


Polestar

Chief Marketing Officer: Tim Heldmann

Creative Director: Viktor Vahl

Head of Brand Experience: Magnus Brodd

Marketing Campaign Leader: Anna Falk

Head of Brand: Pär Heyden

Media lead: Nina Bergman

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.