Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Pr-trion startar ”Uber för kommunikatörer”

Publicerad: 10 Juni 2015, 12:14

Martin Borgs, Fredrik "Feffe" Andersson och André Assarsson.

Foto: Pressbild.

UPPDATERAD. Den förra slöseriombudsmannen Martin Borgs, tidigare Prime-partnern Fredrik "Feffe" Andersson och André Assarsson från Moderaterna går ihop i en gemensam konstellation. Den nya byrån heter Miltton Labs och ska bli ett "Uber för kommunikatörer".


Ämnen i artikeln:

Martin BorgsFredrik AnderssonPR-ByråerMiltton Labs

Den finska kommunikationskoncernen Miltton Group har gått ihop med den svenska trion och startar nu Miltton Labs. Konstellationen består av Fredrik Andersson (vd), tidigare partner på Prime, Martin Borgs (innovationschef), dokumentärfilmare och tidigare Slöseriombudsman samt André Assarsson (digitalchef), chefsstrateg för Moderaterna i Stockholms Läns Landsting.

De vill inte kalla Miltton Labs för en byrå utan ett företag som tar fram digitala produkter för dagens och morgondagens kommunikatörer.
– Vi tar fram digitala produkter och och verktyg som inte finns i dag. Vi ska bli ett Uber för kommunikatörer och göra allt det som behövs men som inte finns i dag. Det blir som en experimentverkstad, säger Martin Borgs.

Fredrik Andersson är redan delägare i Miltton Group medan Martin Borgs och André Assarsson äger fem procent vardera av den nystartade byrån.  

Idén till projektet föddes på ett hotellrum i Austin under SXSW-festivalen.
– Festivalen är magisk, för det finns så många människor där som har tankar kring hur framtiden kan bli bättre genom att använda teknik. Vi befann oss där alla tre på grund av vårt intresse för just det; förändring genom digitala verktyg. Det som Feffe lockade med var att tack vare Milttons muskler skulle vi kunna börja bygga verktyg från början. Alternativet hade varit att starta något i ett garage. Det hade vi förstås kunnat göra, men ingen av oss är superkodare, säger Martin Borgs.

Till en början består Miltton Labs av de tre grundarna, men inom kort kommer de att rekrytera ett antal anställda – i första hand programmerare. Fast grundtanken är att knyta till sig ett stort nätverk av talanger.
– Det kommer att finnas en äggula av anställda och en äggvita som blir allt större, säger Borgs.

I sin programförklaring skriver de bland annat:

"Vi säljer inte timmar. Vi säljer produkter och tjänster. Nej, det här är ingen byrå. Att starta en sådan år 2015 vore som att starta ett skivbolag. Vi inspireras av hur Spotify har ställt musikindustrin på huvudet. Det här är ingen plats för charlataner. Vi är "heavy users" som bygger de verktyg som vi behöver själva"

Vilka typer av verktyg vill ni ta fram?
– Ett exempel är från när jag började som lobbyist för 20 år sedan. Då var whiteboarden ett fantastiskt verktyg. På den kunde jag rita upp en fyrfältare med alla aktörer som hade inflytande i en viss fråga, och sedan fundera över vilka aktiviteter som behövdes för att flytta dem. Det var fantastiskt, men idag vill jag kunna göra det digitalt och ta hjälp av all information som finns ute.

Vilka typer av kunder vill ni jobba med?
– Ett av skälen till att det här kändes oemotståndligt är att Stockholm är fyllt av drömkunder. Flera av dem har vi redan kontakt med. Hela gästlistan på Symposium (festivalen som nu äger rum i Stockholm) är förstås drömkunder därför att alla har de behov vi själva har av att kunna sprida sina idéer på ett smittsamt sätt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.